Stop- en motorolielampje knipperen bij stationair

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
duifje291

Re: Stop- en motorolielampje knipperen bij stationair

Bericht door duifje291 »

Ik heb hetzelfde met mijn clio.
Heeft het vervangen van de accu geholpen?

Bij mijn clio branden de lampjes stop en olie pas na een poosje rijden (dus als de motor warm is).
Als de auto schuin staat of als ie stationair draait. Als ik gas bijgeef gaan ze uit. Als ik de motor uitzet en daarna weer start zijn ze even uit maar gaan na een halve minuut weer branden.
De accu heb ik net in het voorjaar vervangen, dus lijkt het me sterk dat het daaraan ligt.
Ben dus zeer benieuwd of het bij jou wel geholpen heeft.
Thijs Bosmann

Bericht door Thijs Bosmann »

duifje291 schreef:Ik heb hetzelfde met mijn clio.
Heeft het vervangen van de accu geholpen?

Bij mijn clio branden de lampjes stop en olie pas na een poosje rijden (dus als de motor warm is).
Als de auto schuin staat of als ie stationair draait. Als ik gas bijgeef gaan ze uit. Als ik de motor uitzet en daarna weer start zijn ze even uit maar gaan na een halve minuut weer branden.
De accu heb ik net in het voorjaar vervangen, dus lijkt het me sterk dat het daaraan ligt.
Ben dus zeer benieuwd of het bij jou wel geholpen heeft.
Dan zal k maar gauw je olie eens pijlen als ik jou was! :thumbsup:
duifje291

Bericht door duifje291 »

Heb ik gedaan maar die is oké.
Olie is net vervangen en filter ook (daarna is het begonnen).
Ik heb de garage net gebeld om te vragen of het aan de soort olie kan liggen (bv te dun) maar dat kon niet zeiden ze. Zou het kunnen zijn dat ze bij het vervangen de sensor hebben gesloopt of zo?
Thijs Bosmann

Bericht door Thijs Bosmann »

Hoeft niet gelijk gesloopt te zijn, kan ook gewoon beschadigd zijn of vuil!...
mariton
beginner
Contacteer:

Bericht door mariton »

Oliepomp wordt mechanisch aangedreven.Onzin dus van de garage om de accu te verdenken.
Toch maar dikkere olie erin doen. Bv 15W40.
Had altijd last van olieverbruik. 1L op 3000km met synt olie 5W40.
Nu nog geen liter op 10.000km
paulw

Bericht door paulw »

Het probleem aan dit 'oliedruk-probleem' is dat de lampjes pas beginnen te branden bij een echt warme motor. De eerste veronderstelling was een lekke koppakking. Toen deze vervangen was bleek hij nog steeds olie te lekken.

Week later opnieuw op de brug. Hij bleek ook olie te lekken bij de krukaskeerring. Aangezien het blok en de bak van elkaar gingen werd geadviseerd bij deze kilometerstand ook de koppelingsplaten te vervangen (was ook nodig achteraf, dus goede keuze).

Eergisteren heb ik hem voor de 2e keer opgehaald. Maar tijdens een lange rit gingen de lampjes niet alleen bij stationair draaien branden, maar ook bij een hogere snelheid (zie video).

Weet niet of het blok eruit geweest is voor de koppakking. Ik vermoed van niet. De koppeling en keerring was een week later. De oliedruk hebben ze niet gemeten.

Hadden ze de drijfstanglagers eerder mee kunnen pakken?
paulw

Bericht door paulw »

Het minst toffe aan het verhaal is dat ik de Clio met 146.000 km bij Bisschop Carservice in Zwolle gekocht heb en gelijk al problemen had. Zij konden me slechts helpen met het zoeken naar iemand die hem kon maken.

Tijdens de proefrit (motor nog niet warm) merkte je niets van enige olielekkage of oliedruklampjes die gingen branden. Goed opgelicht dus, maar daar koop ik nu niets meer voor.

Bij voorbaat dank voor je reactie.
speklap

Bericht door speklap »

maar wie zegt dat zij het al wisten?
paulw

Bericht door paulw »

Tja.. Dat blijft inderdaad altijd lastig. Maar het leek mij onwaarschijnlijk bij een 'dealer-onderhouden' auto bij dezelfde dealer.
paulw

Bericht door paulw »

Henny, bedankt voor je onderbouwing!
Ze hebben de krukaskeerring aan de bak-kant vervangen.
Ik begin er nu ook een raar gevoel bij te krijgen. Je zou toch zeggen dat mijn auto-monteurs weten waar ze mee bezig zijn, maar ik zal e.e.a. nog is navragen.
Begin volgende week ga ik er mee terug en vraag ik gelijk of ze een oliedruk test willen doen. Ik heb er nu 10W40 in zitten. Hij opperde ook nog om deze te vervangen voor 15W40. Heeft dit zin of is dit slechts uitstel van de probleemoplossing?
ApaX

Bericht door ApaX »

Allereerst, als je twijfelt, oliedruk laten meten! Ik heb het zelfde probleem gehad. Bij mij was het echt een slechte sensor.

Het advies om er 15w40 in te doen is wat raar. een 15w40 olie is bij bedrijfstemperatuur dunner dan een 10w40 of een 5w40. Onzin dus. Als een te dunne olie het probleem zou zijn dan zegt hij eigenlijk dat er in iedergeval 1 hydraustatisch lager stuk is. Dat betekent een revisie.

Ik weet niet of je weer hoet het smeersysteem werkt? Heel eenvoudig uitgelegd gebeurt er het volgende: de olie pomp (afhankelijk van het toerental) brengt een constante volume stroom olie op. Die olie stroomt via alle kanalen naar de lagers toe. Op het moment dat de speling tussen de lagerschalen en de assen heel klein is dan moet de pomp het er echt doorheen persen. Dit persen zorgt voor de olie druk in het systeem, en die druk zorgt ervoor dat de lagers op een dun laagje olie "zweven". Onder normale omstandigheden is er dus nooit metaal op metaal contact. Af en toe gebeurt dat natuurlijk wel (denk aan het koud starten). Af en toe contact zorgt voor slijtage, en de speling neemt toe. Naarmate de speling toeneemt zal de olie steeds makkelijker door de lagers stromen en steeds minder druk opbouwen......Vandaar de conclusie van de garage dat mogelijk de drijfstangelagers versleten zijn.
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

15w40 is juist dikker dan 10w40.

Zou er gewoon 10w40 in houden en geen dikkere erin gooien. Wordt de olie alleen maar moeilijker rondt gepompt!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
ApaX

Bericht door ApaX »

Nelis schreef:15w40 is juist dikker dan 10w40.
Nee, dat is hij niet. xW40 olieen zijn allemaal ongeveer even dik bij 100 graden. Een 15wX is inderdaad dikker bij temperaturen lager dan dat, daarboven is de 10Wx weer dikker. Zo is een 0w40 olie aanzienlijk beter bestand tegen hoge temperaturen, simpelweg omdat hij niet zo snel dun wordt als hij heet wordt. Wil je er dikkere olie in doen, doe dan een xw50 of 60 (voor zover die te krijgen zijn).
.luuk

Bericht door .luuk »

duidelijk stuk tekst henny, :thumbsup:
paulw

Bericht door paulw »

Vanmiddag weer terug bij de garage geweest:

Bij een koude motor lijkt er niets aan de hand. Bij een warme motor begin ik nu ook een licht ratelend geluid te horen. Dus zoals de monteur (naar mijn mening) goed concludeert zijn dit versleten drijfstanglagers.

Klopt zijn verhaal; dat door de speling tussen de drijfstang en krukas de dunne olie (bij warme motor) niet voldoende bovenin het blok wordt verspreid? De (nieuwe) oliedruksensor zit bovenin het blok, waardoor het STOP en 'oliedruk'-lampje gaan branden, bij hoog toerental en stationair draaien.
Daarnaast controleert hij nu ook de oliepomp, maar verwacht dat die niet meer dan een beetje vuil kan zijn...

Gelukkig matst hij me met zijn uren. Of is hier iemand die verwacht dat ik na deze reparatie nog steeds met knipperende lampjes op mijn dashboard rond rijd? En hem beter ergens anders kan brengen (Oost-NL).

Bij voorbaat dank!
paulw

Bericht door paulw »

Oliedruk hebben ze vanmiddag niet gemeten. Heb alleen alle opvallende geluiden en lampjes weer laten zien en met ze doorgenomen. En afspraken gemaakt hoe ze dit op denken te lossen.
Voordat ze beginnen zal ik vragen een oliedruk meting te doen. Ik heb geen lekkages meer. Wat kan er buiten een vuil oliepomp-filter en het druk-verlies bij de bij de drijfstanglagers nog meer uit zo'n meting komen?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”