Enkele weken geleden heb ik mij terug een Clio aangeschaft omdat de garage mijn Citroën BX niet meer wou herstellen.
Nadat ik deze binnen had gedaan bij de garage ter nazicht wou ik de volgende dag wegrijden en ze wou niet starten. Even opgezocht wat het kon zijn en het lag aan de BDP-sensor. Deze dus even proper gemaakt en ze startte terug zoals het hoort.
Een paar dagen later kwam er een ander probleem opzetten. Als ik aan het rijden was begon plots de motor te galopperen tussen de 2000 en de 3000 rpm (met koppeling ingedrukt geeft die korte stoten gas, in versnelling loopt het toerental langzaam op) en het lampje van de elektrische storing dat begint te branden. Stoppen en terug starten en weg probleem. Dit is enkele malen gebeurd op onregelmatige basis dus dan heb ik het gasklephuis eens gereinigd en het probleem is grotendeels verholpen. Dit wil zeggen dat het niet meer sporadisch voor valt maar echt op specifieke momenten.
Ik kan 50 km rijden zonder problemen, een half uur of zo stoppen, dan terug vertrekken en binnen de 5 à 10 km gebeurd weer hetzelfde. Dan moet ik dus terug stoppen, motor afleggen, terug starten en het probleem is weg en ik kan zonder nog eens te moeten stoppen verder rijden.
Nu is het ook zo dat toen het probleem frequenter voor kwam ik een "krrt" hoorde vanonder de motorkap wanneer ik het contact aanzette, dus nog voor dat de motor gestart was. Nu is er nog niets in beweging wanneer de motor niet gestart is dus ik vraag me af vanwaar dat geluid dan komt? Eventueel een relais dat niet meer zo fris is?
Ook vind ik het raar dat het probleem nu echt wel "chronisch" voor komt, dus eerst rijden, dan stoppen en even later terug vertrekken en dan hopla, motor die niet meer te controleren is. Met het gaspedaal spelen heeft geen zin.
Ik heb al verscheidene topics i.v.m. het beruchte gasklephuis doorgenomen maar ik kom nergens een echt vergelijkbaar probleem tegen. Als ik de auto in versnelling laat staan loopt het toerental wel langzaam op, dan schommelt het niet tussen die 2- à 3000 rpm. Schakelen moet je echter niet proberen want dan begint de motor flink te bokken.
Als ik de motor afleg wanneer deze normaal draait dan valt deze ook rustig stil maar als ik de motor moet afleggen vanwege het probleem dan komt die echt schuddend tot stilstand.
Het betreft een 1.4 16v uit 2002 of 2003. De contacten van de sensors zijn bij het kuisen van het gasklephuis ook allemaal ingespoten met contact spray. De garage heeft ook al eens de foutmeldingen uitgelezen en zij komen natuurlijk niet verder dan problemen met het gasklephuis en die shit. Dit kan natuurlijk nog vanalles zijn (gasklephuis/kabelboom/sensoren).
Motor "stottert"
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 17 Reacties
- 20745 Weergaves
-
Laatste bericht door aalard991
-