Renault clio.

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Miguel

Renault clio.

Bericht door Miguel »

Hallo

Wij zijn in het bezit van een renault clio 1999. 13 jaar oud.
Hij heeft reeds 110.000 km.

Plots hadden we een probleem. De motor werd heet, het lampje stop brandde. En net toevallig waren we in de bij de garage. We reden er meteen naartoe. Ze vertelden ons dat er een lekkage was van de radiator. Het waterpeil in het oog houden tot volgend onderhoud, wat niet lang niet meer ging duren. Ieder weekend vulde ik het potje bij tot het maximum. Het waterpeil zakte maar heel weinig. Ik zag nooit een plas onder de auto, dus het was enkel tijdens het rijden.

Bij het onderhoud wist de garagist ons te vertellen dat de join de culasse versleten was, maar dat we voorlopig nog konden verder rijden tot het helemaal kapot is.

Nu was mijn vraag, je join de culasse herstellen of vervangen? Kost dit veel?
Is het nog de moeite voor onze auto?
We zouden mss een nieuwe wagen aanschaffen?

Wat is het best?
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Renault clio.

Bericht door Vinnie »

Koppakking dus, vlaams?

Wat voor motorblok ligt er in?

Of het de moeite is moet je zelf weten,
Hoe is het onderhoud ect.
Er zit een duure beurt aan te komen, om de 120 dkm of 5 jaar moet de distrubutie riem vervangen worden.
Koppakking kost ongeveer 60-80 euro dan ongeveer 2-3uur arbeit
Distrubutie ink plaatsen zit je ongeveer aan de 450
Dus vind jij het waard om er 600-700 euro minimaal in te steken buiten het normale beurtje.
Groeten, Vincent.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Hallo Miguel,

Je moet twee dingen in overweging nemen:

1. Een Clio kan met het juist onderhoud makkelijk 15 tot 20 jaar mee.
2. Een lekke koppakking zal ernstige motoschade tot gevolg hebben.

Dat jou verteld is dat je er makkelijk mee door kan rijden snap ik dan ook niet helemaal. Wanneer de koelvoeistof door de lekke koppakking zich met de motorolie gaat vermengen wordt je motor niet (goed) meer gesmeerd, met kwalijke gevolgen voor lagers en cilinders.

Wanneeer is voor het laatst de distributieriem vervangen. Die moet inderdaad, wat Vinnie ook aangeeft, bij 120.000 óf om elke vijf jaar gedaan worden. Met de kilometerstand die je nu hebt denk ik dus dat die om de vijf jaar gaat en pas over twee jaar weer aan de beurt is.
Zo lang zou ik zeker niet wachten om de koppakking te repareren. Nieuwe distributieset hoort daar dan bij. Ik zou dit nu zo snel mogelijk doen.

Dus hoe lang wil je nog met de Clio blijven rijden? Hoe is de staat van de rest en welk (groot) onderhoud heb je verder gehad?
Zijn je remmen, uitlaat etc. nog goed. Ziet de carrosserie er goed uit, kortom is de Clio verder in goede staat, dan is het zo'n reparatie zeker waard :thumbsup:
Miguel

Bericht door Miguel »

Wel het is een 1400. RN 75 pk

De carroserie zit vol schrammen en hier een daar een klein bultje.

De distributieriem is vorig jaar reeds vervangen geweest. Vorig jaar 800 euro kosten gedaan aan de clio.
Er moet ook een nieuw slot linkerdeur gestoken worden, hij zit geblokeerd. De elektrische deurvergrendeling gaat niet meer. De reserve sleutel kan blijkbaar niet meer gecodeerd worden.
Het is zeer ongemakkelijk. Binnenin de auto vergrendelen, rechter deur dicht en dan nog eens sluiten met sleutel.

De auto op zich is in orde, behalve in de winter. Dan valt hij stil op stationair. Meestal bij koude temperaturen en koude motor. Nochtands staat de clio in de garage. De laatste tijd schud de auto een beetje op stationair bij koude motor.

We zouden overwegen om volgend jaar een nieuwe te kopen, welke weten we nog niet.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Tel alles bij elkaar op en je zit aardig in de prijzen... te betalen dan.

Slecht lopen en schudden, met name bij kou, komt waarschijnlijk door een slechte temperatuursensor in combinatie met vervuiling van gasklephuis en stappenmotor. Wat betreft houden of verkopen? Kan je zelf één en ander oplossen kan je het nog een jaartje uitzingen misschien. Aande andere kant, gaat er in dat jaar in de motor schade ontstaan door de kapotte koppakking krijg je er alleen nog sloopwaarde voor.

Ik zou, denk ik, gaan kijken voor iets anders :wink:
Miguel

Bericht door Miguel »

Mss een nieuwe clio of swift.
Miguel

Bericht door Miguel »

Danku wel

We zullen zien.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen