F7P Olie hittewisselaar ?

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

F7P Olie hittewisselaar ?

Bericht door Entity_Razer »

Heren (& dames),

ik heb even een vraag, ik heb recentelijk een discussie gehad (nuja discussie ... vriendelijke discussie :D ) met -Jo- (van RCB, zit ook op RTC en sinds "recent" zie je soms hier ook een post van'm). omtrent of een F7P nu al dan niet stock een hittewisselaar op de oliefilter heeft zitten.

Mijn stelling was "mijne niet".
Jo's stelling was "alle blokken die ik al heb gezien hadden ze gewoon stock, af fabriek zitten".

Nu ben ik dus aan het zoeken wie "gelijk" heeft, omdat dit wel eens zou kunnen duiden waarom mijn olietemp zo achterlijk warm wordt bij gassen op de ring of echt "sportief" gebruik van de wagen :lol:

is er iemand die mij een eenduidig antwoord kan geven ? Internet is spijtig genoeg geen hulpmiddel, en het Werkplaats handboek dat ik heb van de F7P toont het ook niet.

iemand ? Dan kan ik tenminste uitvissen wat er "mis" is met mijn blok :)

mvg,
Revvin' up your engine listen to her howlin' roar,
Metal under tension beggin' you to touch and go !
Vinnie
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: F7P Olie hittewisselaar ?

Bericht door Vinnie »

dacht dat de 16v en de willy wel een koeler hadden?
ik weet dat zelfs mijn bmw diesel er een heeft.
Groeten, Vincent.
Lee

Bericht door Lee »

Williams en 16v's hebben inderdaad een oliekoeler + meter.
Afbeelding
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

dat zou dus verklaren waarom mijn olietemp op de NS hoog genoeg was om frietjes mee te bakken :smash: (of voor jullie NL'rs: "een bakje patat")
Wouter
forum member
Contacteer:

Bericht door Wouter »

Jo heeft gelijk, ik heb het bij mijn eigen WIlliams gezien en ook laatst bij een omgebouwde 16v naar 16v cup
Echte liefde roest niet, Renault helaas wel.
Shiftgear

Bericht door Shiftgear »

warmtewisselaar Koen, een oliekoeler is nog net "iets" anders.

Bij elke F7 zit er fabriek af een warmtewisselaar op. Dit is gewoon een blok met een inwendige doorvoer en 2 wateraansluitingen die tussen het onderblok en oliefilter zit. Je olie wordt dus "gekoelt" door het eigen water/kvs systeem. Of dit systeem nuttig is laat ik in het midden. Eens je motor op bedrijfstemperatuur is gaat er water/kvs van 90° door de wisselaar.

Dit is tevens de reden waarom er omgeschakelt wordt naar een externe oliekoeler met sandwichplate.

1: je kvs is onafhankelijk en krijgt geen extra temperatuur te verwerken door hete olie.
2: je olie wordt onafhankelijk gekoelt door de rijwind, al dan niet thermostaat gebonden

De enige F7P die ik ken die geen gebruik maakt van de wisselaar is de R19-16v ph1. Deze heeft wel de wisselaar zitten maar is niet aangesloten (renault logica) en beide slangen die voorzien zijn op de wisselaar zijn door een 180° bocht met elkaar doorverbonden.

Maar goed, wat weet ik nu ? ;)
Entity_Razer
forum member
Contacteer:

Ik geef je ook gelijk -Jo-, ik doel er gewoon op dat bij mij er absoluut niets op het onderblok zit :)

m.a.w. een van de vorige beuners aan me clio toen hij in NL verbleef was een klungelaar :)

heb nu de oliekoeler met plate en si & la allemaal klaar liggen wachten om ingebouwd te worden
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)”