Hoe groot is de kans...?
-
WHOPPER
Hoe groot is de kans...?
Hallo iedereen,
Ik heb hier wel eens eerder gepost over dit onderwerp, maar ik zit eindelijk tegen de tijd van mijn reparatie aan. Mijn auto betreft een 1.8 Clio RSi uit '96. Ik reed ooit eens toen mijn distributieriem "klats" deed en vervolgens kapot was. Dit gebeurde rijdend, 50-55 in z'n 4. Nu krijg ik dus eindelijk mijn reparatie: distributieriemset, multiriem (die was ook kapot/gerafeld) en een nieuwe oliefilter + nieuwe olie en andere vloeistoffen (remvloeistof niet). Mijn auto heeft ook een halfjaar-3/4 jaar stil gestaan. Wat valt er aan te raden om nog meer te 'vervangen' + mijn kans-vraag is namelijk: stel dat ik dit allemaal laat doen hoe groot is de kans dat ie niet loopt omdat in de kop ook nog van alles mis is? Ik hoop er namelijk sterk op dat ik na deze repartie eigenlijk gewoon weer rijden kan...
Ik heb hier wel eens eerder gepost over dit onderwerp, maar ik zit eindelijk tegen de tijd van mijn reparatie aan. Mijn auto betreft een 1.8 Clio RSi uit '96. Ik reed ooit eens toen mijn distributieriem "klats" deed en vervolgens kapot was. Dit gebeurde rijdend, 50-55 in z'n 4. Nu krijg ik dus eindelijk mijn reparatie: distributieriemset, multiriem (die was ook kapot/gerafeld) en een nieuwe oliefilter + nieuwe olie en andere vloeistoffen (remvloeistof niet). Mijn auto heeft ook een halfjaar-3/4 jaar stil gestaan. Wat valt er aan te raden om nog meer te 'vervangen' + mijn kans-vraag is namelijk: stel dat ik dit allemaal laat doen hoe groot is de kans dat ie niet loopt omdat in de kop ook nog van alles mis is? Ik hoop er namelijk sterk op dat ik na deze repartie eigenlijk gewoon weer rijden kan...
Re: Hoe groot is de kans...?
Tjah het zou zo maar kunnen dat je kleppen krom zijn, doordat je riem klapt gaan je kleppen niet netjes aan de kant waardoor je zuiger erop klapt. Het is het proberen waard, maar de kans is zeker aanwezig dat er meer aan puin is.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
-
WHOPPER
Re: Hoe groot is de kans...?
Niet omdat bij een 8v de kleppen anders in de kop staan dan bij een 16v bijvoorbeeld dat de kans kleiner is dat ze niet/minder geraakt worden?
Re: Hoe groot is de kans...?
Daar durf ik geen antwoord op te geven.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Re: Hoe groot is de kans...?
Kijk nu heb je een antwoord van de meester, dus ik zou er vanuit gaan dat er meer kapot is. Dus hou je centjes voor die distributieriem maar even in je zak en laat of alles goed maken, of ga op zoek naar een andere blok/auto als het je nog waard is.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
-
WHOPPER
Re: Hoe groot is de kans...?
Ik heb nieuws.. heb een tweedehands cilinder kop van een 8v van de GAM in Cuijk. Nu wil ik hem graag monteren maar er zijn wat voor en nadelen aan beide koppen (heb de mijne ook nog). Bij de gekochte is er 1 schroefdraadgat gespleten waar een bout van de motorsteun in gaat en is dus onbruikbaar (rechtsboven). Verder ziet de kop er goed uit en zou nooit te heet geweest zijn (hoe controleer ik dit?). Nou zijn er dus 2 opties:
1: Inhoud gekochte kop (kleppen etc) overzetten naar mijn eigen kop, aangezien ik niet weet of die gekochte kop wel 100% in orde is.
2: Gekochte kop gebruiken en motorsteun op 2 plaatsen vastzetten op de kop, met eventueel wat gebeun om 'm nog ergens anders vast te maken (vertel dan even hoe ik dat het beste doe).
mvg,
Maurits
1: Inhoud gekochte kop (kleppen etc) overzetten naar mijn eigen kop, aangezien ik niet weet of die gekochte kop wel 100% in orde is.
2: Gekochte kop gebruiken en motorsteun op 2 plaatsen vastzetten op de kop, met eventueel wat gebeun om 'm nog ergens anders vast te maken (vertel dan even hoe ik dat het beste doe).
mvg,
Maurits
-
WHOPPER
Re: Hoe groot is de kans...?
Yes dames en heren update!
De kop zit er op met de pakking er tussen en weer nieuwe klepjes (alle juiste aanhaalmomenten gebruikt).
Nu een vraag: wat is het aanhaalmoment voor de nokkenas (lagerstukken)?
alvast bedankt
edit: ik wil de waterpomp vervangen is hier misschien een how-to van?
edit2: waterpomp is vervangen, mij resteert nu alleen nog een distributieriem. iemand tips?
De kop zit er op met de pakking er tussen en weer nieuwe klepjes (alle juiste aanhaalmomenten gebruikt).
Nu een vraag: wat is het aanhaalmoment voor de nokkenas (lagerstukken)?
alvast bedankt
edit: ik wil de waterpomp vervangen is hier misschien een how-to van?
edit2: waterpomp is vervangen, mij resteert nu alleen nog een distributieriem. iemand tips?
-
WHOPPER
Re: Hoe groot is de kans...?
Oké.. probleempje.. denk ik.
Alle kopbouten heb ik aangedraaid volgens de juiste manier in de juiste volgorde.
Dit heb ik blijkbaar met een dop die een maatje te groot is gedaan (bout is uitwendige torx). Nu heb ik dus bout nummer 4 tussen e 90-180 graden aangehaald ipv 213 ± 7. Is dit zeer ernstig en kan ik hem nog nadraaien?
mvg,
Maurits
Alle kopbouten heb ik aangedraaid volgens de juiste manier in de juiste volgorde.
Dit heb ik blijkbaar met een dop die een maatje te groot is gedaan (bout is uitwendige torx). Nu heb ik dus bout nummer 4 tussen e 90-180 graden aangehaald ipv 213 ± 7. Is dit zeer ernstig en kan ik hem nog nadraaien?
mvg,
Maurits
-
WHOPPER
Re: Hoe groot is de kans...?
Dus Henny wat jij nu zegt is bout nummertje 4 los draaien en op de juiste manier er in draaien moment+graden? Want op extra kosten voor een koppakking zit ik echt niet te wachten 
Wat ik zelf zat te denken is dop erop en nog 90 graden erbij geven of zet ik dan de kop onder hele verkeerde spanning(en)? En waar ik ook nog over twijfel, is dat toen ik mijn waterpomp heb vervangen, daar een papieren pakking bij zat.. moet daar ook nog vloeibare pakking tussen?
Wat ik zelf zat te denken is dop erop en nog 90 graden erbij geven of zet ik dan de kop onder hele verkeerde spanning(en)? En waar ik ook nog over twijfel, is dat toen ik mijn waterpomp heb vervangen, daar een papieren pakking bij zat.. moet daar ook nog vloeibare pakking tussen?
-
WHOPPER
-
WHOPPER
Re: Hoe groot is de kans...?
Superhenny to the rescue
Bedankt voor de tip, ga er binnenkort weer aan verder en heb ook de juiste dop gevonden
edit: kan ik het ook zo doen?
-Ontspan bouten 1 en 2 en trek ze opnieuw aan tot 20 Nm + 200 ± 6°
-Volg fase 4 voor de bouten 3, 4, 5 en 6
-Volg fase 4 voor de bouten 7, 8, 9, en 10
of moet het echt 1 voor 1?
Bedankt voor de tip, ga er binnenkort weer aan verder en heb ook de juiste dop gevonden
edit: kan ik het ook zo doen?
-Ontspan bouten 1 en 2 en trek ze opnieuw aan tot 20 Nm + 200 ± 6°
-Volg fase 4 voor de bouten 3, 4, 5 en 6
-Volg fase 4 voor de bouten 7, 8, 9, en 10
of moet het echt 1 voor 1?
-
WHOPPER
Re: Hoe groot is de kans...?
De handleiding die ik heb van een autodata programma schrijft voor:
1. 30 Nm
2. *iets met graden* weet ik zo even niet, heb het wel op papier.
3. 3 minuten wachten
4. alles losdraaien
5. 25 Nm
6. 213 ± 7°
maar op het autodata programma van school schrijven ze weer wat anders voor...
het zit nu in ieder geval goed strak 9 van de 10 volgens voorschrift, maar wat ik dus ga doen (wat jij zegt):
boutje 1 los - stappen 1 t/m 6 doorlopen
boutje 2 los - stappen 1 t/m 6 doorlopen
boutje 3 .....etc
kan ik trouwens ook 1&2 tegelijk 3&4 tegelijk 5&6 tegelijk etc?
mvg,
Maurits
1. 30 Nm
2. *iets met graden* weet ik zo even niet, heb het wel op papier.
3. 3 minuten wachten
4. alles losdraaien
5. 25 Nm
6. 213 ± 7°
maar op het autodata programma van school schrijven ze weer wat anders voor...
het zit nu in ieder geval goed strak 9 van de 10 volgens voorschrift, maar wat ik dus ga doen (wat jij zegt):
boutje 1 los - stappen 1 t/m 6 doorlopen
boutje 2 los - stappen 1 t/m 6 doorlopen
boutje 3 .....etc
kan ik trouwens ook 1&2 tegelijk 3&4 tegelijk 5&6 tegelijk etc?
mvg,
Maurits
-
WHOPPER
Re: Hoe groot is de kans...?
Oke Henny ik zal de 220° en de autodata aanhouden. Alleen nog n laatste vraag 1 voor 1 los of in series van 2 (1&2, 3&4...)?
-
WHOPPER
Re: Hoe groot is de kans...?
Henny, ik heb bij de nieuwe bouten geen ringen gekregen dus heb de oude gebruikt..moet dit wel? En om eerlijk te zijn heb ik ook helemaal geen vloeibare pakking gebruikt, of bedoel je 'ingebouwde' vloeibare pakking in de koppakking zelf?
-
WHOPPER
Re: Hoe groot is de kans...?
Henny op stage hier zeggen ze dat als ik bij 1 begin dat als ik 'm aandraai de kop misschien wel kan barsten(?) Kan ik ook beginnen bij 4 aangezien 1,2 en 3 wel goed zitten? Bout 4 natrekken is volgens hen ook gewoon een optie..?
-
WHOPPER
Re: Hoe groot is de kans...?
Op stage vonden ze zelfs het hele plan een grote mislukking, ik zie het als een kans en een mooi project om wat te leren
Ik ga denk ik gewoon jouw beste idee gebruiken, eerst bout 1 los en volgens voorschrift vast, bout 2 los volgens voorschrift vast, etc.
Nou heb ik daar wel weer een vraagje bij.. als ik dat doe per bout kan ik dan de stappen 30 Nm + graden + 3 minuten wachten + losdraaien overslaan? Die klinken mij namelijk wel overbodig aangezien je ze toch weer los draait.. dus alleen 25 Nm + 213 ± 7° zou ik dan doen. En ik ga denk ik 2 bouten per keer losdraaien: 1&2, 3&4, 5&6, etc.
Ik ga denk ik gewoon jouw beste idee gebruiken, eerst bout 1 los en volgens voorschrift vast, bout 2 los volgens voorschrift vast, etc.
Nou heb ik daar wel weer een vraagje bij.. als ik dat doe per bout kan ik dan de stappen 30 Nm + graden + 3 minuten wachten + losdraaien overslaan? Die klinken mij namelijk wel overbodig aangezien je ze toch weer los draait.. dus alleen 25 Nm + 213 ± 7° zou ik dan doen. En ik ga denk ik 2 bouten per keer losdraaien: 1&2, 3&4, 5&6, etc.
-
WHOPPER
Re: Hoe groot is de kans...?
Welke stappen hiervan moet ik doen en welke kan ik overslaan? Aangezien er al 9 strak vast zitten?
Cilinderkopbouten
Bout(en) 1 - 10, Trap 01 30 Nm Nieuwe schroef(en) gebruiken.
Bout(en) 1 - 10, Trap 02 76 - 84°
Trap 03 3 minuten wachten
Bout(en) 1- 2, Trap 04 180° losdraaien
Bout(en) 1- 2, Trap 05 25 Nm
Bout(en) 1- 2, Trap 06 206 - 220°
Bout(en) 3- 4, Trap 07 180° losdraaien
Bout(en) 3- 4, Trap 08 25 Nm
Bout(en) 3- 4, Trap 09 206 - 220°
Bout(en) 5- 6, Trap 10 180° losdraaien
Bout(en) 5- 6, Trap 11 25 Nm
Bout(en) 5- 6, Trap 12 206 - 220°
Bout(en) 7- 8, Trap 13 180° losdraaien
Bout(en) 7- 8, Trap 14 25 Nm
Bout(en) 7- 8, Trap 15 206 - 220°
Bout(en) 9- 10, Trap 16 180° losdraaien
Bout(en) 9- 10, Trap 17 25 Nm
Bout(en) 9- 10, Trap 18 206 - 220°
Cilinderkopbouten
Bout(en) 1 - 10, Trap 01 30 Nm Nieuwe schroef(en) gebruiken.
Bout(en) 1 - 10, Trap 02 76 - 84°
Trap 03 3 minuten wachten
Bout(en) 1- 2, Trap 04 180° losdraaien
Bout(en) 1- 2, Trap 05 25 Nm
Bout(en) 1- 2, Trap 06 206 - 220°
Bout(en) 3- 4, Trap 07 180° losdraaien
Bout(en) 3- 4, Trap 08 25 Nm
Bout(en) 3- 4, Trap 09 206 - 220°
Bout(en) 5- 6, Trap 10 180° losdraaien
Bout(en) 5- 6, Trap 11 25 Nm
Bout(en) 5- 6, Trap 12 206 - 220°
Bout(en) 7- 8, Trap 13 180° losdraaien
Bout(en) 7- 8, Trap 14 25 Nm
Bout(en) 7- 8, Trap 15 206 - 220°
Bout(en) 9- 10, Trap 16 180° losdraaien
Bout(en) 9- 10, Trap 17 25 Nm
Bout(en) 9- 10, Trap 18 206 - 220°
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht