Startprobleem

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
ben_clio

Startprobleem

Bericht door ben_clio »

Enkele weken geleden stond ik met mijn Clio 1.2 16v regelmatig stil vanwege een startprobleem. Zowel bij koud als warm weer. Bij het omdraaien van de sleutel begint de startmotor te ratelen, maar de motor gaat niet rond en start niet. Toen ik laatst bij de lokale dealer was hebben ze daar de accu vervangen,w at het probleem zou moeten oplossen.
Ik heb een week lang soepel kunnen starten, maar nu sta ik om de paar dagen weer te prutsen. Startmotor ratelt wat maar verder gebeurt er weinig. Meestal gaat na twee keer proberen opeens wél de motor rond, maar dat wordt na 1 seconde afgebroken. Alsof de startonderbreker ertussen komt.

Iemand een idee (afgezien van terug naar de dealer)?
Remco86

Re: Startprobleem

Bericht door Remco86 »

Klinkt als een niet al te best werkende BDP sensor.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Van een defecte sensor gaat de boel niet ratelen. Dat is een electronisch defect, geratel komt van een mechanisch defect. Dan is er dus iets anders loos.
Of bedoel je dat de startmotor wel gewoon draait? Doet die dat zonder extra herrie ten opzichte van normaal kan het inderdaad een sensor zijn: BDP, nokkenassensor, vuile (hangende) gasklep, kapotte bobine (de 1.2 heeft één bobine voor alle 4 cilinders). Hoewel het de gasklep of bobine niet snel al zijn aangezien met een andere accu de boel wel loopt.

Is het geratel echt van de startmotor afkomstig (dus meer naar de voor/onderkant van je blok) of komt het van de bovenkant aan distributiezijde?

Is het echt ratelen van de startmotor heb je kans dat de starterkrans niet goed terugloopt of aangrijpt. Deze kan je zelf proberen schoon te maken.
Is het boven dan kan je nokkenasversteller de boosdoener zijn. In dat geval moet het blok open en zit je gelijk aan een nieuwe distributieset.
Guido0w

Bericht door Guido0w »

Klinkt mij eerder als het rondsel dat ingetrokken blijft. De startmotor heeft een klein tandwiel dat bij het starten naar buiten moet schieten. Als het relais daarvan kapot is, draait deze wel, maar schiet 'ie niet naar buiten.

Lijkt mij eerder een relais...
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Dat is dus wat ik bedoel met starterkrans. Startmotoren van de Clio's hebben wel vaker dat die vast gaan zitten. Schoonmaken, smeren en proberen. :thumbsup:
ben_clio

Bericht door ben_clio »

Zelf e.e.a. gecontroleerd maar zonder resultaat. Toen ook het lampje van de startonderbreker nier meer uit ging even langs de dealer geweest. En uiteindelijk lag het natuurlijk voor de hand: een gevalletje BDP sensor. Vervangen en start nu als nooit tevoren!

In ieder geval dank voor het meedenken!!
Plaats reactie

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”