Slecht lopen op LPG, injector?
-
egrutter
Slecht lopen op LPG, injector?
Hallo,
Momenteel heeft mijn Clio, een 1.6 16V van 2005, 315.000 kilometer gelopen op LPG. Echter heb ik nu een vervelend probleem wat mij best dwars zit. De auto slaat 1 van de 10 keer af als je koppeling indrukt als je aan het afremmen bent. Het toerental zakt beneden de 500 toeren en slaat dan af. Heel enkel herstelt de motor zich, maar ook al geef ik vol gas, doet hij even helemaal niks dan pruttelen.
Zelf heb ik al een heel aantal zaken gecontroleerd maar denk nu dat het een of meerdere LPG injectors is. De volgende zaken heb ik al aangepakt of uitgelezen / gecontroleerd via een OBD scanner.
Gasklephuis schoongemaakt
Inlaatspruitstuk schoongemaakt
Temperatuur sensor schoongemaakt
Luchtdruk sensor schoongemaakt + afdichtingsringen vervangen
Luchtfilter schoongemaakt (K&N filter)
Nieuwe bougies
Nieuw gasfilter
Nieuwe labdasonde (+- 50.000 km geleden)
Verdamper revisie (+- 60.000 km geleden)
Verder stond de long term fuel trim op 35% door een te kort aan gasdruk. Deze heb ik terug kunnen brengen naar 1.5%, door de gasdruk te verhoren. Echter geeft hij twee dagen later weer aan dat hij op 20 % staat. De short term fuel trim staat stationair rond de 0 % en schommelt tijdens het rijden tussen de -20% en -55%.
Lucht inlaat temperatuur 70 graden fahrenheid, of wel 21 graden celcius.
Heb de pulssensor al twee keer vervangen, en die zelfde problemen doen zich nu niet voor dus deze is mijnsinzien niet verdacht.
Tevens werkt de motor op benzine gewoon goed. Geen last van afslaan of dergelijke.
Compressie is ook gelijk op alle cylinders.
Het verbruik is al een jaar lang gelijk. Steeds rijd ik 1:11 a 1:11.5 op LPG Hier heb ik geen veranderingen in gezien de afgelopen tijd.
Nu denk ik zelf dat het wellicht een of meerdere gas injectoren is die niet helemaal goed meer functioneren danwel schoongemaakt moet worden. Wat denken jullie? Zijn er nog zaken die ik moet controleren / uitlezen / afstellen of anderzijds iets? Ben zelf niet zo'n voorstander om naar de garage te gaan omdat ik slechte ervaringen heb met garagebedrijven.
En weet iemand of ik zo'n gas injector kan loshalen en schoonmaken? Dat zou voor mij een eerste keer zijn maar zou er wel uitkomen als het lukt. Zal een foto bijvoegen van de injector.
M.v.g.
Erwin Grutter, Hoogezand
Ik kon de foto's zo snel niet kleiner krijgen dus bij deze de linkjes:
http://www.grutter.eu/algemeen/Internet ... amper1.jpg
http://www.grutter.eu/algemeen/Internet ... amper2.jpg
Momenteel heeft mijn Clio, een 1.6 16V van 2005, 315.000 kilometer gelopen op LPG. Echter heb ik nu een vervelend probleem wat mij best dwars zit. De auto slaat 1 van de 10 keer af als je koppeling indrukt als je aan het afremmen bent. Het toerental zakt beneden de 500 toeren en slaat dan af. Heel enkel herstelt de motor zich, maar ook al geef ik vol gas, doet hij even helemaal niks dan pruttelen.
Zelf heb ik al een heel aantal zaken gecontroleerd maar denk nu dat het een of meerdere LPG injectors is. De volgende zaken heb ik al aangepakt of uitgelezen / gecontroleerd via een OBD scanner.
Gasklephuis schoongemaakt
Inlaatspruitstuk schoongemaakt
Temperatuur sensor schoongemaakt
Luchtdruk sensor schoongemaakt + afdichtingsringen vervangen
Luchtfilter schoongemaakt (K&N filter)
Nieuwe bougies
Nieuw gasfilter
Nieuwe labdasonde (+- 50.000 km geleden)
Verdamper revisie (+- 60.000 km geleden)
Verder stond de long term fuel trim op 35% door een te kort aan gasdruk. Deze heb ik terug kunnen brengen naar 1.5%, door de gasdruk te verhoren. Echter geeft hij twee dagen later weer aan dat hij op 20 % staat. De short term fuel trim staat stationair rond de 0 % en schommelt tijdens het rijden tussen de -20% en -55%.
Lucht inlaat temperatuur 70 graden fahrenheid, of wel 21 graden celcius.
Heb de pulssensor al twee keer vervangen, en die zelfde problemen doen zich nu niet voor dus deze is mijnsinzien niet verdacht.
Tevens werkt de motor op benzine gewoon goed. Geen last van afslaan of dergelijke.
Compressie is ook gelijk op alle cylinders.
Het verbruik is al een jaar lang gelijk. Steeds rijd ik 1:11 a 1:11.5 op LPG Hier heb ik geen veranderingen in gezien de afgelopen tijd.
Nu denk ik zelf dat het wellicht een of meerdere gas injectoren is die niet helemaal goed meer functioneren danwel schoongemaakt moet worden. Wat denken jullie? Zijn er nog zaken die ik moet controleren / uitlezen / afstellen of anderzijds iets? Ben zelf niet zo'n voorstander om naar de garage te gaan omdat ik slechte ervaringen heb met garagebedrijven.
En weet iemand of ik zo'n gas injector kan loshalen en schoonmaken? Dat zou voor mij een eerste keer zijn maar zou er wel uitkomen als het lukt. Zal een foto bijvoegen van de injector.
M.v.g.
Erwin Grutter, Hoogezand
Ik kon de foto's zo snel niet kleiner krijgen dus bij deze de linkjes:
http://www.grutter.eu/algemeen/Internet ... amper1.jpg
http://www.grutter.eu/algemeen/Internet ... amper2.jpg
-
egrutter
Re: Slecht lopen op LPG, injector?
Heb de slangen nagekeken vanaf de verdamper tot aan het inlaatspruitstuk, deze zien er goed uit. Heb ook even met zeepsop gespoten bij alle slangen en aansluitingen. Geen lek te vinden.
De druk verhogen heeft geholpen maar waarom de long term fuel trim omhoog gegaan is weet ik niet. Zal deze overmorgen nog even uitlezen om te kijken wat het nu is.
Het membraam is 60.000 km, iets minder dan een jaar geleden vervangen. Zowel de bovenste, middelste en het onderste membraam / pakking is vervangen. Zou deze zo snel al weer versleten zijn?
Je zei dat er niet veel aan een injector te doen is, maar wat wel?
Erwin Grutter
De druk verhogen heeft geholpen maar waarom de long term fuel trim omhoog gegaan is weet ik niet. Zal deze overmorgen nog even uitlezen om te kijken wat het nu is.
Het membraam is 60.000 km, iets minder dan een jaar geleden vervangen. Zowel de bovenste, middelste en het onderste membraam / pakking is vervangen. Zou deze zo snel al weer versleten zijn?
Je zei dat er niet veel aan een injector te doen is, maar wat wel?
Erwin Grutter
-
leo
Re: Slecht lopen op LPG, injector?
ik zou het gas filter even vernieuwen wil wel eens helpen kosten 30 euro
kan zijn dat je te weinig gas druk heb
als het de injectoren zijn ben je de sigaar
die kun je allen per 4 kopen op een rail en dat kost ongeveer 450 euro
ik heb ook een injector kapot gehad
ik weet niet waar je woont maar in elst ( gelderland )
zit lex velier een gasboer die kan je wel helpen denk ik
succes er mee
gr leo
kan zijn dat je te weinig gas druk heb
als het de injectoren zijn ben je de sigaar
die kun je allen per 4 kopen op een rail en dat kost ongeveer 450 euro
ik heb ook een injector kapot gehad
ik weet niet waar je woont maar in elst ( gelderland )
zit lex velier een gasboer die kan je wel helpen denk ik
succes er mee
gr leo
-
egrutter
Re: Slecht lopen op LPG, injector?
Hallo,
Zoals het eerste bericht omschrijft heb ik het gasfilter al vervangen, bedankt voor de tip.
Verder woon in in Hoogezand, naast Groningen. Elst ligt dan wat uit de richting. Bedankt. Heb zelf helaas niet zo'n hele goede ervaring in Groningen bij de gasboer.
Groet,
Erwin Grutter
Zoals het eerste bericht omschrijft heb ik het gasfilter al vervangen, bedankt voor de tip.
Verder woon in in Hoogezand, naast Groningen. Elst ligt dan wat uit de richting. Bedankt. Heb zelf helaas niet zo'n hele goede ervaring in Groningen bij de gasboer.
Groet,
Erwin Grutter
-
tmug
Re: Slecht lopen op LPG, injector?
Je probleem komt toch echt overeen met een vervuilde gasklep. Reinig deze erg grondig, vooral de rand op de vlinderklep zelf en de rand in het vlinderklephuis ook. Had het zelfde probleem (welliswaar met een 1.6 van 1998), en dit heeft het verholpen.
-
egrutter
Re: Slecht lopen op LPG, injector?
De gasklep is volledig schoon gemaakt. Deze was, net als een jaar geleden, erg smerig. Echter dit had ik al gedaan en ik weet 200% zeker dat die helemaal schoon is.
De laatste dagen gaat het wel beter na alle bovenstaande dingen uitgevoerd te hebben. Maar opgelost is het probleem nog niet.
Om niet naar de gasboer te hoeven ben ik druk op zoek op het internet naar een kabel / interface voor het LPG systeem. Hopelijk dat ik hierdoor in combinatie met de gewone boordcomputer de problemen kan uitlezen en alle waardes kan controleren / afstellen.
Word vervolgd.....
De laatste dagen gaat het wel beter na alle bovenstaande dingen uitgevoerd te hebben. Maar opgelost is het probleem nog niet.
Om niet naar de gasboer te hoeven ben ik druk op zoek op het internet naar een kabel / interface voor het LPG systeem. Hopelijk dat ik hierdoor in combinatie met de gewone boordcomputer de problemen kan uitlezen en alle waardes kan controleren / afstellen.
Word vervolgd.....
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Slecht lopen op LPG, injector?
Kleppen stellen, is altijd het eerste wat er gebeurt met een auto op LPG als die slecht loopt 
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
-
egrutter
Re: Slecht lopen op LPG, injector?
Het is één 1.6 16 klepper. Moet die ook gesteld worden? Ik was altijd in de veronderstelling dat het hydrolish gesteld werd, en dat het handmatig stellen niet nodig was.
-
egrutter
Re: Slecht lopen op LPG, injector?
Update:
Heb afgelopen week een interface voor een LPG installatie gekocht via het internet in Duitsland. Nu wachten tot deze aankomt en eens kijken of ik het aan de praat kan krijgen.
Heb afgelopen week een interface voor een LPG installatie gekocht via het internet in Duitsland. Nu wachten tot deze aankomt en eens kijken of ik het aan de praat kan krijgen.
- Rickert
- Oud-beheerder
- Berichten: 2214
- Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
- Locatie: Wijk bij Duurstede
- Contacteer:
Re: Slecht lopen op LPG, injector?
Hmm klopt inderdaad de 1.6 16v heeft hydrostoters! ( heb even nageken bij de technische info! )
RENAULT; CLIO II (BB0/1/2_, CB0/1/2_); 1.2 16V (B/CB05)
Deze heeft wel tuimelaars die kan je dus nog wel stellen
RENAULT; CLIO II (BB0/1/2_, CB0/1/2_); 1.2 16V (B/CB05)
Deze heeft wel tuimelaars die kan je dus nog wel stellen
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Technisch Specialist autotechniek
-
egrutter
Re: Slecht lopen op LPG, injector? (UPDATE)
Update:
Zoals eerder gemeld heb ik nu uitlees apparatuur voor mijn LPG systeem. Echter ben ik wat te enthousiast geweest. Ik zag de optie alles resetten naar standaard instellingen. Ik dacht, dat moet ik hebben! Maar helaas. Nu loopt hij nog slechter en heeft hij er een verkeerd programma in gezet..... Echter heb ik het originele programma voor een Renault Clio niet. Is er iemand die weet hoe ik aan het juiste programma en bijbehorende instellingen kom voor mijn Renault Clio?
Ook heb ik de tankinhoudsmeter nu verkeerd staan. Ik rijd nu ongeveer 300 km en dan staat de tank op vol en daarna gaat het hard naar beneden. Dat moet ik dus ook nog even uitzoeken. Als er iemand ervaring heeft zou ik hem of haar graag om hulp willen vragen!
Maar heb er ook een paar dingen uit kunnen halen welke wel handig zijn. Mijn verdamper geeft momenteel te veel druk. Deze hoort 1.08 bar te zijn, maar die is bij mij helaas 1.64 bar. Deze kan ik via de stelmoer niet lager krijgen. Zal de verdamper binnenkort dus even loshalen en kijken of er iets vast zit of iets dergelijks.
Verder heb ik getracht hem opnieuw te kalibreren, maar dat wil niet. Waarschijnlijk omdat de druk niet goed is, maar daar ga ik in de toekomst achter komen als ik de druk goed heb afgesteld.
Zodra ik meer weet, laat ik het horen.
Erwin Grutter
Zoals eerder gemeld heb ik nu uitlees apparatuur voor mijn LPG systeem. Echter ben ik wat te enthousiast geweest. Ik zag de optie alles resetten naar standaard instellingen. Ik dacht, dat moet ik hebben! Maar helaas. Nu loopt hij nog slechter en heeft hij er een verkeerd programma in gezet..... Echter heb ik het originele programma voor een Renault Clio niet. Is er iemand die weet hoe ik aan het juiste programma en bijbehorende instellingen kom voor mijn Renault Clio?
Ook heb ik de tankinhoudsmeter nu verkeerd staan. Ik rijd nu ongeveer 300 km en dan staat de tank op vol en daarna gaat het hard naar beneden. Dat moet ik dus ook nog even uitzoeken. Als er iemand ervaring heeft zou ik hem of haar graag om hulp willen vragen!
Maar heb er ook een paar dingen uit kunnen halen welke wel handig zijn. Mijn verdamper geeft momenteel te veel druk. Deze hoort 1.08 bar te zijn, maar die is bij mij helaas 1.64 bar. Deze kan ik via de stelmoer niet lager krijgen. Zal de verdamper binnenkort dus even loshalen en kijken of er iets vast zit of iets dergelijks.
Verder heb ik getracht hem opnieuw te kalibreren, maar dat wil niet. Waarschijnlijk omdat de druk niet goed is, maar daar ga ik in de toekomst achter komen als ik de druk goed heb afgesteld.
Zodra ik meer weet, laat ik het horen.
Erwin Grutter
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 4512 Weergaves
-
Laatste bericht door Ronon
-
- 0 Reacties
- 3487 Weergaves
-
Laatste bericht door nicoE
-
- 1 Reacties
- 5082 Weergaves
-
Laatste bericht door MaHeDu
-
- 2 Reacties
- 4188 Weergaves
-
Laatste bericht door RemondeGoeij
-
- 6 Reacties
- 4962 Weergaves
-
Laatste bericht door Scarface450