Hallo allemaal,
Sinds vandaag in het bezit van een Clio Dynamique Luxe uit september 2004. Rijdt erg lekker maar er vallen wel 2 dingen op.
Tijdens het rijden loopt de temperatuur van de koelvloeistof netjes op naar 4 streepjes (LED display, geen fysieke meter), echter zakt deze na een tijdje spontaan weer terug naar 2 streepjes. Heel af en toe komt hij weer op 4 streepjes, maar het grootste deel van de tijd blijft hij op de 2 streepjes staan. Ik lees hier en daar dat het wel eens de thermostaat kan zijn die te ver open blijft staan, de kachel wordt wel goed warm zodra de aircostand uitgeschakeld is. Ook heb ik getracht de koelfan te laten aanslaan door de auto een tijd stationair te laten draaien, maar heb deze niet aan horen slaan. Is de thermostaat wellicht toch stuk en wat kost het vervangen van een thermostaat gemiddeld?
Ook heb ik een cruise control die soms wel en soms niet werkt. Opzich niet het grootste probleem ter wereld maar wel iets wat ik wil gaan verhelpen. Ik heb de auto gekocht met de kennis dat hij het soms wel en soms niet doet. Dus ik zet de schakelaar naar boven, en druk op de R op het stuur om te activeren. Meest van tijd werkt hij de eerste keer dan wel, maar zodra er geremd is wil hij niet meer aan. De begrenzer doet het wel altijd. Dus lijkt mij dat ik de knoppen op het stuur daarmee uitsluit. Ik lees hier en daar dat het de schakelaar kan zijn die tussen cruise control en de begrenzer schakelt, of iets bij de pedalen. Is dit zelf goed te repareren en waar moet ik dan naar gaan kijken om het probleem op te sporen of gaat dit in de papieren lopen?
Alvast bedankt!
Thomas
Temperatuur & Cruise control problemen
Re: Temperatuur & Cruise control problemen
Tempsensor vervangen is niet moeilijk. Je zal wel koelvloeistof moeten bijvullen na het vervangen.
Wat de CC betreft: R staat voor geheugen. Instellen die je met de + bij de snelheid die je wilt rijden. Dan kan je met de + en - de snelheid verhogen of verlagen. Als je de koppeling intrapt of remt valt de CC uit. Met de R stel je die vervolgens weer in op de laatst vastgestelde snelheid.
Bij je koppelingpedaal en rempedaal zitten schakelaars voor de CC. Daar willen de stekkers nog wel eens slecht contact hebben. Check die eens of ze wel goed vast zitten en of ze ook goed contact maken. Even inspuiten met contactspray...
Wat de CC betreft: R staat voor geheugen. Instellen die je met de + bij de snelheid die je wilt rijden. Dan kan je met de + en - de snelheid verhogen of verlagen. Als je de koppeling intrapt of remt valt de CC uit. Met de R stel je die vervolgens weer in op de laatst vastgestelde snelheid.
Bij je koppelingpedaal en rempedaal zitten schakelaars voor de CC. Daar willen de stekkers nog wel eens slecht contact hebben. Check die eens of ze wel goed vast zitten en of ze ook goed contact maken. Even inspuiten met contactspray...
Het zou je tempsensor kunnen zijn, maar ik denk eerder aan je thermostaat. Thermostaat gaat verder open staan wanneer je motor warm word. Zo wordt hij dus harder gekoeld. Als de thermostaat kapot is blijft deze open staan en wordt je motor constant gekoeld en komt hij dus niet netjes op bedrijfstemperatuur.
Wat je kan doen is als hij echt warm hoort te zijn, je kachel op zijn warmst vol open zetten. Als je kachel dan niet goed warm wordt, is het je thermostaat.
Wat je kan doen is als hij echt warm hoort te zijn, je kachel op zijn warmst vol open zetten. Als je kachel dan niet goed warm wordt, is het je thermostaat.
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
-
ThomasVrm
Inderdaad wordt de verwarming niet echt heet. Dat was bij mijn Peugeot 206 wel anders. Zal dus inderdaad de thermostaat dan zijn gok ik. Is het duur om dat zelf te bestellen? Het vervangen kan ik wel samen met iemand doen dus dat is gelukkig het punt niet.
Wat betreft de cruise control heb ik inderdaad na wat spelen met koppelingspedaal en rempedaal op de momenten dat het niet werkte redelijk kunnen vaststellen dat het probleem daar wel ligt. Straks is even op onderzoek uit.
Bedankt voor de reacties tot dusver!
Wat betreft de cruise control heb ik inderdaad na wat spelen met koppelingspedaal en rempedaal op de momenten dat het niet werkte redelijk kunnen vaststellen dat het probleem daar wel ligt. Straks is even op onderzoek uit.
Bedankt voor de reacties tot dusver!
-
ThomasVrm
Ondertussen thermostaten op internet gevonden. Dus die maar bestellen.
Cruise control heb ik vandaag even bij de pedalen voor gekeken, maar ik kon niet precies pinpointen welke stekker ik moest hebben. Ik heb links naast de koppeling een vierkante zwarte connector zitten, op het rempedaal de kleine witte connector (voor remlichten), en bovenop het rempedaal zit een stekker met een groene connector. Zie ik de connector die ik moet hebben over het hoofd?
Ook merkte ik dat bijvoorbeeld bij een behoorlijke hobbel op de snelweg de CC er wel eens af wil schieten. Lijkt mij ook te wijten aan het slechte contact?
Cruise control heb ik vandaag even bij de pedalen voor gekeken, maar ik kon niet precies pinpointen welke stekker ik moest hebben. Ik heb links naast de koppeling een vierkante zwarte connector zitten, op het rempedaal de kleine witte connector (voor remlichten), en bovenop het rempedaal zit een stekker met een groene connector. Zie ik de connector die ik moet hebben over het hoofd?
Ook merkte ik dat bijvoorbeeld bij een behoorlijke hobbel op de snelweg de CC er wel eens af wil schieten. Lijkt mij ook te wijten aan het slechte contact?
-
ThomasVrm
Thermostaat is uiteindelijk niet vervangen nog. Blijkt dat ik een hele plaat aan de zijkant van mijn motor moet vervangen omdat de thermostaat in een gegoten/gelijmde behuizing zit. Kosten bij STAM: 102 euro.
Wel vandaag de schakelaar voor de cruise control binnengekregen. Heb uiteindelijk kunnen uitvinden dat de koppelingssensor de boosdoener was. Zachtjes tikken op koppelingspedaal in het stukje vrije slag resulteerde in een spontaan weer werkende cruise control als je ondertussen op de + toets bleef drukken..
Is ondertussen vervangen, maar nog geen tijd gehad om te testen..
Wel vandaag de schakelaar voor de cruise control binnengekregen. Heb uiteindelijk kunnen uitvinden dat de koppelingssensor de boosdoener was. Zachtjes tikken op koppelingspedaal in het stukje vrije slag resulteerde in een spontaan weer werkende cruise control als je ondertussen op de + toets bleef drukken..
Is ondertussen vervangen, maar nog geen tijd gehad om te testen..
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 4662 Weergaves
-
Laatste bericht door tcwchris
-
- 6 Reacties