Motortuning.
Motortuning.
Eens een vraag tussendoor: het standaard laten wordt steeds moeilijker. Na 4 maanden een record verbroken denk ik. Maar, het kriebelt alweer. Steeds vaker begin ik gericht te snuffelen. Nu vroeg ik mij af of er al mensen zijn die hun 1600 16V hebben laten ombouwen. Daarmee doel ik op snellere nokken. En zo ja, wat voor een nokken zijn gebruikt? Zijn het de C&B setjes (voorbeeld) of kunnen 2.0 16V nokken worden gemonteerd? Ben wel eens benieuwd naar ervaringen. Let wel: ik begin nu pas met informeren. Zijn er trouwens mensen die hun 1600 naar de chipboer hebben gebracht? Nu ben ik niet direct van het chippen maar ben wel benieuwd naar onafhankelijke metingen. Alweer een auto 'ombouwen' vind niet iedereen in huize Wizard een top plan. Mja, standaard is ook maar standaard.....
Re: Motortuning.
Hoezo doorsparen?
Maar, alle gekkigheid op een stokje, het is toch wel een soort van hobby van me geworden om auto's deugdelijk onder handen te nemen. Weggegooit geld is het zeker maar daarom niet minder leuk. Maar ergens heb je gelijk: het gat van mijn 146 naar de snelste 146 was stukken minder groot dan het gat naar de RS nu. Dat maakt de uitdaging groter, dat wel, maar het is een onhaalbare kaart. Maar goed, is er niemand op het forum die scherpere nokken heeft in zijn 1600 16V?
-
Shiftgear
Re: Motortuning.
Ik volg Arjan een beetje in dit onderwerp. We hebben dit type reeds voorzien van een remap maar veel winst valt er niet te halen. Ivm nokkenassen heb ik enkel ervaring met de super1600 maar ik denk niet dat je die toer op wil gaan. 210 tot 230 pk met een compressie van 13.5:1 en nokkenassen van 300+°. In het beste geval gaat zo'n blok 1 seizoen mee (8 tot 10 wedstrijden).
http://www.sodemo.com/catalogue_produits-20-1-6-2.html
http://www.sodemo.com/catalogue_produits-20-1-6-2.html
Re: Motortuning.
Dat is inderdaad te extreem. Hoe zit het met RS172-nokken? Is er niemand die deze heeft ingebouwd? Trouwens, even tussendoor, heeft het onderblok bolle zuigers of vlakke zuigers? Bolle zuigers kunnen namelijk problemen geven als je gaat werken met scherpere nokken. Alleen remappen is leuk maar niet zaligmakend. Het verbeterd in het gunstigde geval en op maat louter de driveability. Wel heb ik gezien dat het aanzuigtraject voor verbetering vatbaar is. Liefst houd ik dit traject gesloten maar luchtdoorlatender. In de Alfa Romeo had ik een SF-inlegfilter i.c.m cold air intake. Deze gaf onderin het meeste effect.
-
Shiftgear
Re: Motortuning.
Een K4M heeft holle zuigers. De randen (1 cm dik ongeveer) zijn voorzien van 4 klepinkepingen.
Re: Motortuning.
Amateuristisch pak ik het zeker niet aan. Mijn Clio wordt alleen door specialisten onderhouden en eventueel 'versleuteld'. De Alfa Romeo is destijds door 'v/d Wereld' omgebouwd. Tegenwoordig de thuisbasis van het tunend Alfa-wereld. Toen ik er kwam waren ze de grootste concurent van de mensen die destijds bekend stonden als 'the-place-to-be'. Ik vond dat resultaten (meten is weten) uitbleven en zocht een ander adres. Via via kwam ik in contact met Buddy die veel Alfa's onderhanden had genomen. Gevolg was veel afgunst maar een bloedsnelle en betrouwbare Alfa. Deze is nu, 5 jaren later, in het bezit van een maat van me en rijdt nog steeds rond. Probleemloos. Aan prutsers heb ik niks. Ik ben dan ook opzoek naar mensen die ervaring hebben met Renault en mij dadelijk -met betrouwbaarheids garantie- kunnen helpen. Ik ben er nog niet over uit of ik deze ga aanpakken zoals ik met de Alfa heb gedaan of inderdaad een snellere variant neem. Maar goed, voor nu is mijn vraag of er al 1600 16V bezitters zijn die hun motor al eens professioneel hebben aangepakt, wat de ervaringen zijn, en wat de gevoels prestaties zijn.
Remappen, aanzuiging verbeteren, katvervanger of sportkat, kan altijd nog.
En een RS...nou ja leuk. Erg leuk zelfs. Ga ik in de toekomst zeker eens overwegen. Maar dan wel een 3. En tegenwoordig zitten ze binnen budget.
Remappen, aanzuiging verbeteren, katvervanger of sportkat, kan altijd nog.
En een RS...nou ja leuk. Erg leuk zelfs. Ga ik in de toekomst zeker eens overwegen. Maar dan wel een 3. En tegenwoordig zitten ze binnen budget.
-
Shiftgear
Re: Motortuning.
Er zijn er genoeg mee bezig, google maar eens op K4M. Ik heb mijn twijfels over de nokkenassen van de 172 omdat de afmeting van de kop anders is en de 172 werkt ook met versteller .
Re: Motortuning.
Nokkenasversteller? Klinkt misschien amateuristisch maar:
1) Heeft de 1600 deze niet?
2) Deze zit toch niet vast aan de nokkenas?
Ik zal eens google raadplegen.
1) Heeft de 1600 deze niet?
2) Deze zit toch niet vast aan de nokkenas?
Ik zal eens google raadplegen.
Re: Motortuning.
Ik ben niet boos hoor!! Sterker nog, ik waardeer jullie adviezen enorm.
En, hoezo blij zijn? Heeft Renault ook last van dieselende benzine motoren? 
Re: Motortuning.
Ik ben benieuwd! Ik ken de nokkenasversteller als geen ander. Vaker in mijn handen gehad. 