Clio 1.4 RT WATERPOMP LEK

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
stylomusti

Clio 1.4 RT WATERPOMP LEK

Bericht door stylomusti »

Hallo allemaal

Ik ben vandaag achter gekomen dat mijn waterpomp lekt :x . is het mogelijk om dit zelf te vervangen? zit de waterpomp vast aan multiriem of distributie?

gaat om een clio 1.4 rt benzine met stuurbekrachtiging

alvast bedankt
musQ

Re: Clio 1.4 RT WATERPOMP LEK

Bericht door musQ »

Hoi.

Het is mogelijk de waterpomp zelf te vervangen. Een waterpomp wordt altijd door een distributieriem aangedreven. Uitzonderingen daar gelaten.

Dus je distributie op tijd zetten. Riem eraf, waterpomp eraf. Nieuwe erop en nieuwe spanrol of geleiderollen erop zetten. Gebruik altijd een nieuwe distributieriem.
stylomusti

Re: Clio 1.4 RT WATERPOMP LEK

Bericht door stylomusti »

musQ schreef:Hoi.

Het is mogelijk de waterpomp zelf te vervangen. Een waterpomp wordt altijd door een distributieriem aangedreven. Uitzonderingen daar gelaten.

Dus je distributie op tijd zetten. Riem eraf, waterpomp eraf. Nieuwe erop en nieuwe spanrol of geleiderollen erop zetten. Gebruik altijd een nieuwe distributieriem.

hoe kan ik beste te werk gaan? want heb geen brug dus ga voor mijn huis te werk. beste opkrikken band eruit en dan zo werken of? En heb ik speciaal gereedschap nodig?
.luuk

Re: Clio 1.4 RT WATERPOMP LEK

Bericht door .luuk »

Als je dit soort dingen moet vragen, denk ik, nee weet ik wel zeker dat het je niet gaat lukken. Je distributie is iets waar je geen fouten mee mag maken.

Stuur anders henny, van dit forum eens een pb
stylomusti

Re: Clio 1.4 RT WATERPOMP LEK

Bericht door stylomusti »

hennybongers schreef:Hoi,

Heb je een 16v met dubbele nokkenassen of enkel 8V of 16V?

Je hebt als je zekerheid wil hebben met het op tijd zetten wel speciaal gereedschap nodig. Daarnaast heb je een momentsleutel nodig en als het kan met een hoekmeting/gradenboog. De krukasbout moet een nieuwe in en deze moet eerst met 30 Nm aangedraaid worden en daarna 80 graden verder draaien.
De nokkenas tandwiel moet ook eerst met 30 Nm vastgezet worden en daarna 84 graden verder gedraaid worden.
Er is een krukas blokkeer hulpstuk nodig (deze moet op het vliegwiel komen) en een BDP pen nodig.
De 16V blokjes hebben geen vaste spie op de krukas of nokkenassen.

Heb je enig idee hoe lang het geleden is dat de distri vervangen is? Waar lekt de waterpomp?

Het is een normale 1.4 blok kenteken JV-BS-42. Ik heb geen idee van waar die lekt zak onder de distributie riem dat het druppel druppel lekt best veel. de distributie moet pas ove 50.000 km ong vervangen worden


IS WEL VEEL WERK EN ELLENDE MET DAT GRADEN EN AL :o KEN JE IEMAND DIE HEM VOOR MIJ KAN VERWISSELEN VOOR KLEINE BEDRAG OF JIJ ZELF? MOCHT IK ZELF NIET UITKOMEN
musQ

Re: Clio 1.4 RT WATERPOMP LEK

Bericht door musQ »

Er zijn natuurlijk de manieren om het officieel te doen. En natuurlijk als je niet weet wat je doet moet je het ook zo doen.

Maar als je een enkel nokkenas heb is het makkelijker dan een dubbele, want die moet jenvast zetten.

Kan wel een tip geven omtrend het vervangen van de distributieriem. Snij de riem in de lengte in tweeen zo blijft alles optijd staan. Je schuift de nieuwe erop en snij de oude helemaal los. Uitzonderingen daar gelaten.
Gebruikersavatar
Rickert
Oud-beheerder
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Clio 1.4 RT WATERPOMP LEK

Bericht door Rickert »

Ja alleen jammer dat zijn waterpomp eraf moet.. En dat doormidden snijden ben je 40x zolang bezig dan de motor optijd te zetten en af te tekenen..
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)”