Ik zal me eerst even voorstellen; mijn naam is Sander, ik woon in Assen en ben nu sinds bijna een jaartje eigenaar van een renault clio 1.5 dci uit 2004. Tot voor kort tot volle tevredenheid maar de laatste tijd stapelen de problemen zich op
Op dit moment zijn er een paar problemen waarvan ik niet goed weet wat ik ermee aan moet. Hieronder een opsomming:
De auto heeft nu 220.000 km gelopen. De distributieriem zou nu vervangen moeten worden(is bij 100.000 km vervangen). Onlangs is de auto apk gekeurd en hij is afgekeurd op een aantal zaken:
versleten bandjes, stuurkogels vervangen, te hoge uitstoot.
Het grootste probleem is de te hoge uitstoot (hierop is ie met name afgekeurd). Nu proberen we de uitstoot te verbeteren door een reinigingsmiddel in de tank te doen, dit heeft tot nu toe gezorgd voor een verbetering van 70%. Maandag wordt ie gereapeerd en opnieuw gekeurd en dan gaan we zien of de uitstootwaarden binnen de grens ligt. Mocht dit niet helpen dan zou het aan mijn EGR klep kunnen liggen volgens de monteur. Heb hier al wel wat over gelezen, wie heeft hier ervaring mee? Zou dit de oorzaak kunnen zijn? Ik moet zeggen dat wanneer ik snel wil accelereren er soms 2 lampjes gaan branden. De motor houdt dan in, na een aantal seconden doven ze en is er niets meer aan de hand.
Een ander probleem wat me zorgen baart is dat de clio aanzienlijk minder vermogen heeft. Medio begin januari van dit jaar is mijn turboslang los geschoten tijdens een rit op de snelweg. Op dat moment reed ik iets van 140 km per uur en ik hoorde een knal en mijn vermogen was helemaal weg. De wegenwacht gebeld en die kon de slang weer vastzetten. Het probleem leek verholpen maar tot nu toe wil ie niet harder als 130 km per uur. Wat verder opvalt is dat ik een vrij duidelijk geruis hoor in de auto als ik het gaspedaal in trap. Het lijkt dan alsof er ergens lucht ingezogen of uitgelazen wordt. Dit was voorheen niet het geval. Gisteren is de turboslang vervangen maar helaas niet het gewenste resultaat.
Ik hoop dat jullie met mij mee kunnen denken over wat de eventuele oplossingen/vervolgstappen kunnen zijn. Al met al zijn er wat rare dingen aan de hand die misschien wel met elkaar te maken hebben. Ik heb de auto nog niet uit laten lezen, dat zal ik sowieso doen een der deze dagen.
Ik hoor het graag!! Alvast bedankt!
Groeten,
Sander