Wat is dit? (Foto's)

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
scully

Wat is dit? (Foto's)

Bericht door scully »

Hallo,

ik hoop dat iemand mij kan uitleggen wat er op onderstaande foto's staat.

Allereerst, wat zie ik op de 2 volgende foto's. De vorige eigenaar had hier een buis op gemonteerd die koude lucht naar het open luchtfilter moest leiden. Het gaat dus om het pijpje met ronde ding eraan. De locatie is achter/onder de linker koplamp.

Afbeelding

Afbeelding

Dan bij de volgende 2 foto's zitten er 2 lijkt mij aansluitingen aan de benzinerails. Hoort hier niets op te zitten? En zo ja, wat dan? Zo nee, waarom zit er niets? Waar zit bijvoorbeeld de benzinedrukregelaar, en de retourleiding etc?

Afbeelding

Afbeelding

Alvast bedankt voor de reacties.
hakan
forum member
Contacteer:

Re: Wat is dit? (Foto's)

Bericht door hakan »

Om wat voor een motor gaat het? Volgens mij een RS. De eerste foto is , word aangesloten op je luchtfilter box, een soort elektrisch heater die de lucht verwarmt bij een koude start in de winter. Vermoed ik.
2.0 16v RS
scully

Bericht door scully »

Gaat inderdaad om een RS motor uit 2001.
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

voor de tweede set foto's, nee daar hoort niets op te zitten. Dat is een overblijfsel van de geschiedenis. Bij de iets oudere motoren zat er nog een retourleiding en een drukregelaar in de benzinerail. Daar is dat uitstulpsel voor, daar zat de regelaar en de retourleiding. Dit ding is gewoon dicht gemaakt. De retourleiding en de regelaar zitten nu volgens mij helemaal achterin, vlak bij de tank.
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Dat op de eerste twee foto's is de acoustic valve. Bij hogere toerentallen wordt deze geopend om meer lucht aan te voeren en om bij lagere toerentallen en rustig rijden het geluidsniveau laag te houden. Sommigen halen hem weg om altijd het hardere/sportieve geluid te hebben. Normaal gaat er dus een slang naar de luchtfilterdoos en met een open luchtfilter wordt de buis vaak daar voor gelegd.

Ik vind het persoonlijk wel prettig om pas het sportieve geluid te horen wanneer ik ook zo rijd. Niet wanneer ik rustig optrek vanaf t stoplicht ofzo..
172 / 2.0 16V
scully

Bericht door scully »

Oke, bij beide foto's niks om mij druk over te maken dus. De acoustic valve heeft op een open lucht filter sowieso al geen nut, dus dan kan die er gewoon af lijkt mij.
Ezra
forum member
Contacteer:

Bericht door Ezra »

Weet niet of het nut heeft.. Bij mij zit die er gewoon op met een buis naar de open luchtfilter. Pas als ik het gas open trek dan maakt 'ie extra geluid. Ik vind het wel een mooi systeem.
172 / 2.0 16V
scully

Bericht door scully »

Bij mij maakt ie ook pas geluid als ik gas geef. Ik heb ook een buis lopen om lucht aan te voeren vanaf de acoustic valve naar het open filter. Maar omdat het filter open is, en dus lang niet alle lucht aangevoerd wordt via de valve en de buis daarna, zal hij niet zoveel nut meer hebben toch?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”