clio hikt en houdt af en toe in

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
cliozwart
forum starter
Contacteer:

clio hikt en houdt af en toe in

Bericht door cliozwart »

Hoi,

Mijn clio is hevig aan het protesteren de laatste week. Sinds afgelopen vrijdag merk ik dat de clio soms wat hapert en inhoud. Op de snelweg moet je goedopletten, het is niet altijd duidelijk dat hij niet helemaal lekker loopt. Af en toe is er een misfire, zowel stationair als bij 120 km/u. Dit doet hij zowel op benzine als op lpg. In eerste instantie lijkt alles goed, tot ongeveer 30 a 40 minuten rijden...

Ik heb een jaar geden een keer een andere motor in handen gekregen, daar heb ik vanalles afgeplukt. In eerste instantie dacht ik aan slechte bobines, maar inmiddels heb ik een soort stoelendans gedaan met die dingen, dat lijkt niets uit te maken.

5000 km geleden zijn de bougies vervangen, van het weekend heb ik die is bekeken. Ze zijn eigenlijk heel erg schoon, heel licht grijs uitgeslagen. Mijn vorige bougies (bosch lpg bougies) waren heel anders van kleur, die waren echt licht bruin. zou dit een probleem kunnen zijn? Ik denk dat ik ze toch maar is omwissel met de oude. Zouden deze bougies toch wat te warm worden? De bougies die er nu inzitten zijn van die dure NGK LPG bougies, ik heb die gekocht omdat ik er zoveel mee zou rijden dat het zich wel terug verdiend (wissel interval 60000 km).

De clio start overigens perfect als hij koud is, wat minder perfect als hij warm is en tussen 5 en 60 minuten stil staat.

Ik weet niet precies wat de compressie cijfers zijn van de motor, maar hij start in de ochtend zo goed en als hij het normaal doet dan voelt hij fris, fruitig en krachtig. Op dit moment is er voor mij geen reden te denken dat de compressie slecht zou zijn.
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Re: clio hikt en houdt af en toe in

Bericht door cliozwart »

Gister heb ik de oude bougies er maar weer in gezet. Met de nieuwe heb ik in totaal 9000 km gereden. Eigenlijk is er niets aan de bougies te zien, er zit geen kleurtje op. De electrode is een piep klein beetje wit uitgeslagen. Ik heb sterk een vermoeden dat de warmtegraad van de bougies niet goed is. Met de oude bougies snort het motortje weer een stuk beter, maar nog niet zoals het hoort....iemand suggesties?
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

Gister heb ik is zitten spelen met de sensoren. Die gene die te meten zijn met de multimeter heb ik dorgemeten, daar lijkt alles redelijk inorde te zijn. Toen ik aan de MAP sensor zat reageerde de motor vrij heftig, van moeizaam rond draaien tot soepltjes. Ik heb uit mijn bak "reserve" sensoren een andere MAP sensor gepakt en die er maar is opgezet, alles lijkt nu wel beter te zijn.....we kijken het weer even aan...
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Klinkt goed, hopelijk houdt het! :thumbsup:
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Anthan

Bericht door Anthan »

ik heb ongeveer het zelfde probleem, clio rijd en start prima, totdat ik een lange afstand ga rijden en vervolgens weer in de bebouwde kom terecht kom, als ik dan optrek stoekt, of hikt zoals jij dat omschrijft hij behoorlijk in de lage toeren en ik rij net zoals jou op lpg, wilde toevallig net een topic openen maar zag dat jij hetzelfde probleem ongeveer had, iemand n suggestie? dat met die sensors enzo daar ben ik niet in thuis en zou hier denk ik zelf niks aan kunnen doen..
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

Ik weet niet of het het zelfde is. Ik had er last van op benzine en op lpg. Bij mij was het hikken in inhouden willekeurig, soms wel soms niet. Het enige dat consistent was dat het zich alleen voordeed na een lange rit (30 minuten of meer). De enekeer optrekken ging goed, de keer erna valt ineens al de kracht weg om meteen weer op te pakken.

Tank de benzine tank is vol en rij die is leeg, heb je de problemen dan nog?
Anthan

Bericht door Anthan »

dat kan ik eens proberen ja, maar dat is even wachten op loon en wanneer ik weer een lange rit moet maken haha.
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

Ik weet niet wat voor een lpg systeem je hebt, maar dat van mij "fopt" de benzine computer. Fouten in de regeling van de benzine computer worden overgenomen door de lpg computer. Blijft het probleem zich voordoen op benzine dan kan je daar mee verder....
Anthan

Bericht door Anthan »

Oké top,thanks!
ability

Bericht door ability »

Was het probleem verholpen met de map sensor???

Mijn auto heeft een soort gelijk probleem. Op de snelweg hikt hij weleens, net alsof hij even geen vonk geeft. Het is heel kort dus je rijd gewoon verder maar toch. Het gebeurt ook weleens bij het aankomen op een rotonde, alleen slaat hij nu ook al af de laatste tijd. Het word ook erger. Hij start daarna niet meer goed, hij slaat aan en loopt op 200 toeren te hobbelen alsof er een bobine stuk is.
Dan ineens doet hij het weer prima, alsof er een knopje omgaat. De bobines heb ik dus vervangen maar het probleem blijft (allemaal ). De bougies heb ik ook vervangen en de krukas sensor.

Helaas was dit het niet. Als hij loopt dan loopt hij fantastisch, maar hij slaat steeds vaker af nu en het blijft niet meer bij hikken.

Ik rijd op gas en benzine, bij beide heeft hij dit probleem.
Ik tank shell.

Clio 2002 1.6 16V

Iemand een idee
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

Bij mij is het inhoeden wel opgelost. De clio bleef echter niet heel geweldig starten. Ik ben maar even naar een garage geweest om fouten uit te laten lezen, nu blijken de lambda sondes soms weg te vallen en de ECU verliest stroom. De ECU blijkt stroom te krijgen via 3 punten, direct van de accu, via het contact slot en via een relais dat aangestuurd word door het contact slot. Nu blijkt dat dat relais ook de lambda sondes, de maps sensor en de benzine injectoren van stroom voorziet.

Ik heb nog niet gekeken, maar ik verwacht een "slecht" relais te vinden...
ability

Bericht door ability »

oke, dat zou idd ook een verklaring zijn.
Ik heb hem al 4 keer laten uitlezen maar er staan geen fouten bij mij in, best vreemd gezien ik al 4 keer stil stond voordat ik bij de garage was.
De anwb trok toen straks een stekker van bobine 1 en daarna erweer op maar zelfs dat was niet terug te vinden in het systeem . Mischien was het te kort maar je zou zeggen dat dat zeker een storing moet opleveren.

Rij nu al een jaar rond met het hikken en soms is het er een paar maanden niet en dan ineens is het er weer, maar nooit een storing af te lezen. Ik ga dat relais ook een opzoeken.
Ik update het wel weer als ik wat gevonden heb.

Bedankt voor je snelle reactie.
ability

Bericht door ability »

wacht eens, heeft dat relais ook te maken met de startonderbreking??? zou het in de sleutel zitten anders?

hmm ook ff proberen
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

Inmiddels ben ik weer een tijdje verder....ik heb geen rare dingen kunnen vinden in de electronica. Ik heb alle relais even los getrokken, bekeken en weer gemonteerd. De koude start problemen zijn wel zo goed als weg. De warme start blijft echter behoorlijk slecht, ik moet echt doorstarten en dan komt hij maar langzaam opgang. Normaal is het bij de eerste ontsteking meteen raak en dan schiet het toerental meteen de lucht in om langzaam naar stationair af te zakken.

De warme start is nu: 1 a 2 seconden doorstarten, dan zegt er 1 cyclinder lafjes plof, dan zegt de volgende iets minder lafjes plof om vervolgens dan pas echt aan te slaan.

Iemand een idee?

Daarnaast zit ik is te overwegen om de clio technisch (op meer vlakken dan alleen de apk) na te laten kijken, wat zou zoiets kosten? Ik wil eigenlijk wel is weten of het nog realistisch is dat de clio nog 50.000 km zonder grote problemen gaat rijden.....
Petare
forum member
Contacteer:

Bericht door Petare »

Waar zit dat relais als ik vragen mag? Ik rij niet op LPG alleen benzine maar heb ook motorische klachten die er niet altijd zijn. En ongeveer vergelijkbaar zijn met die van jullie.
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
ability

Bericht door ability »

Vandaag naar mijn garage geweest. Samen de auto bekeken en uit laten lezen. Geen meldingen. Nieuwe software geladen op de computer maar na 15 min sloeg hij weer af (stationair )

Wat blijkt, uit de meet gegevens zien we dat de luchtdruk sensor een verkeerde druk meet. Hij duikt naar 140 mbar en slaat dan af. Bij 140 mbar zal hij minder benzine gaan regelen en daardoor dus uiteindelijk afslaan. Na een andere sensor geplaatst te hebben slaat hij weer ineens af na 30 min. We zien nu binnen druk 500 mbar en de buitenluchtdruk is ook 500 mbar (normaal is dat rond de 1020 vandaag )

Oude sensor er weer op maar die geeft exact hetzelfde aan... Hij voelt wat aan de stekker , niks geen reactie totdat hij op de computer de grote stekker en kabelboom beweegt en spontaan is het weer 1020 mbar en de auto herstelt zich.

De contacten van de hoofdcomputer zijn schoongemaakt en licht geschuurd, heel licht! totdat het weer iets glimt. Stekker erop en eraf een paar keer en vanaf dat moment geen probleem meer. Je kan nu duwen en trekken aan die kabelboom/ stekker maar hij blijft lopen.

Nu maar afwachten, ik heb er pas 20 km mee gereden maar iig geen probleem gehad.
Ik update hoe het na een week is gegaan.
:worship:
ability

Bericht door ability »

overigens, mocht iemand de bobines willen vervangen ik heb er een goed adres voor, originele valeo bobines , de groene voor 100 euro per 4.

Check ook die stekker die op de map sensor zit, deze wil ook weleens slecht contact maken
ability

Bericht door ability »

We zijn weer een paar dagen verder zonder problemen! Lijkt erop dat dat het was, :party6:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”