Clio 1.6 16v 1999

Voor algemene Clio II vragen van aankoopadvies tot schaalmodel
Plaats reactie
Edward
forum starter
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 jun 2013 11:26
Contacteer:

Clio 1.6 16v 1999

Bericht door Edward »

Heb sinds een maand een clio.

Nu heb ik een paar vragen.

1: een andere luchtfilter ( sportluchtfilter ) gaat de verbruik van de auto dan omhoog? ( wat je vaak hoort van wel ) Meer vermogen er van geloof ik niet in, of denken mensen hier anders over?
2: Chiptunning gaat het vermogen en Koppel Nm dan redelijk omhoog of valt het tegen? ben er al achter aan geweest http://www.datatechnic.nl/ maar die zeggen dat is per auto verschillend wat hij me kon vertellen is ongeveer 12 PK meer en 25 Koppel Nm.
Arjan
Oud-beheerder
Berichten: 5410
Lid geworden op: 10 okt 2009 17:19
Contacteer:

Re: Clio 1.6 16v 1999

Bericht door Arjan »

Van een sportfilter ga je weinig merken. Het geluid misschien en als je zorgt dat er geen warme lucht wordt aangezogen kan dat je verbruik zelfs héél lichtjes verbeteren.

Met chippen kan je inderdaad wel een verbetering in vermogen krijgen. Hoeveel je kan verwachten zou je ook kunnen vragen aan Unlimted Tuning hier op het forum.
Info: https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 25&t=16365
Voor vragen: https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 25&t=16373
Wizard
forum member
Berichten: 671
Lid geworden op: 30 nov 2008 21:13
Contacteer:

Re: Clio 1.6 16v 1999

Bericht door Wizard »

Edward schreef:Heb sinds een maand een clio.

Nu heb ik een paar vragen.

1: een andere luchtfilter ( sportluchtfilter ) gaat de verbruik van de auto dan omhoog? ( wat je vaak hoort van wel ) Meer vermogen er van geloof ik niet in, of denken mensen hier anders over?
Nou ja, het verbruik kán omhoog gaan omdat je naar het geluid gaat rijden. En dus later schakelt. Verslavend hoor, een sportief roffeltje. Mocht je besluiten om toch te kiezen voor een sportfilter, zou ik gaan voor een inlegfilter. Ik ben geen voorstander van openair. Dat is leuk als je veel toeren draait en het traject druk kan opbouwen. In het verleden heb ik bijna alle type filters getest, incluis de veel besproken en bejubelde BMC-CDA, het traject dat het beste uit de bus kwam was een inleg sportfilter. Het inlaattraject had ik destijds weg gewijzigd (cold airintake, direct achter de bumper, zonder resonantiebox). Als je het schakelmoment ongewijzigd laat is verbruikstoename verwaarloosbaar. Helaas geldt dat ook voor vermogenstoename (en koppel).
2: Chiptunning gaat het vermogen en Koppel Nm dan redelijk omhoog of valt het tegen? ben er al achter aan geweest http://www.datatechnic.nl/ maar die zeggen dat is per auto verschillend wat hij me kon vertellen is ongeveer 12 PK meer en 25 Koppel Nm.
Geen enkele motor is identiek en hebben in de basis al een ander vertrekpunt. Wat er -uiteindelijk- uitkomt is hooguit indicatief. Ik heb destijds mijn motor laten tunen door v/d Wereld. Van de meet af aan zei Buddy dat hij geen enkele PK-winst kon garanderen. Enige garantie die ik kreeg is dat hij zijn best deed. En dat deed hij. ;) Wat je veelal ziet is; rollen voor het chippen, standaard software inlezen, rollen na (eventueel finetunen en opnieuw rollen). Je krijgt je uitdraai mee en wordt altijd cijfermatig bevredigd. Als op onafhankelijk banken andere cijfers worden gemeten is het nooit vergelijkbaar en is iedere bank en momentum anders. In mijn optiek is het enige haalbare met het tunen van onze motoren (ik rijd zelf ook 1.6 16V) een soepelere toerenklim. Oftewel, een betere driveability. En dat druk je simpelweg niet uit in cijfers. Beleving definieer ik als de meeste winst in het toerenbereik waarin ik het vaakst kom. Cijfers zijn leuk voor in de kroeg maar bieden niet per definitie meer plezier. Mijn advies; mijdt tuners die PK's beloven. Ga naar tuners die je willen helpen het rijplezier te vergroten en tuners die chippen op maat. Al het andere is in mijn optiek zonde geld.
Edward
forum starter
Berichten: 106
Lid geworden op: 07 jun 2013 11:26
Contacteer:

Re: Clio 1.6 16v 1999

Bericht door Edward »

Kijk dit is nog eens een antwoord waar je wat aan hebt, Thanks mate!
goed en duidelijk verhaal.
Gebruikersavatar
Eric92
forum member
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 mar 2013 20:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Clio 1.6 16v 1999

Bericht door Eric92 »

Hoe zit dat met een 1.2?
Gaat het verschil maken als ik deze erin gooi: http://www.knfilters.com/search/product ... rod=E-9238
Gaat mij puur en alleen om extra geluid.
Renault Clio 1.2 RN ('99)
Wizard
forum member
Berichten: 671
Lid geworden op: 30 nov 2008 21:13
Contacteer:

Re: Clio 1.6 16v 1999

Bericht door Wizard »

Een sportief roffeltje kan het bijeffect zijn.
Gebruikersavatar
Eric92
forum member
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 mar 2013 20:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Clio 1.6 16v 1999

Bericht door Eric92 »

Als in: je hoort het gewoon duidelijk, of je moet echt je best doen om het te horen?
Heb je misschien een filmpje ter indicatie ofzo?
Renault Clio 1.2 RN ('99)
Wizard
forum member
Berichten: 671
Lid geworden op: 30 nov 2008 21:13
Contacteer:

Re: Clio 1.6 16v 1999

Bericht door Wizard »

Ik denk dat het per auto en motor afhankelijk is. Probeer eens 'inlet sound' in te tikken bij google met daar aan het merk en type auto en motor. Mocht dat niet baten typ je 'K&N' in plaats van 'inlet sound'. Persoonlijk denk ik dat het geluid iets rauwer wordt. Niet meer dan dat.
Gebruikersavatar
Eric92
forum member
Berichten: 518
Lid geworden op: 07 mar 2013 20:17
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Clio 1.6 16v 1999

Bericht door Eric92 »

Heb K&N gemaild en zij vertelden me dat het geen geluidswinst gaat geven omdat de behuizing dat teniet doet.
Renault Clio 1.2 RN ('99)
Wizard
forum member
Berichten: 671
Lid geworden op: 30 nov 2008 21:13
Contacteer:

Re: Clio 1.6 16v 1999

Bericht door Wizard »

Apart verhaal.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Algemeen (vraag & antwoord)”