inrijden?
Re: inrijden?
Vraag het de dealer, zou ik zeggen. Denk dat wanneer je het hier vraagt, je 10 verschillende antwoorden gaat krijgen.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
-
Stellingen90
Re: inrijden?
Dit is wat Renault zélf in het Instructieboekje van de Clio over inrijden zegt:
INRIJDEN
Benzinemotor
Rijd de eerste 1 000 km niet sneller dan 130 km/uur in de hoogste versnelling en laat de
motor met niet meer dan 3 000 tot 3 500 tr/min draaien.
Pas na ongeveer 3 000 km zult u over het volle vermogen van de motor kunnen beschikken.
Onderhoudsbeurten: zie het onderhoudsdocument
van uw auto.
De dealer zal dus waarschijnlijk hiernaar verwijzen. Zoals R27 al schrijft heeft iedereen zo zijn eigen mening over inrijden.
INRIJDEN
Benzinemotor
Rijd de eerste 1 000 km niet sneller dan 130 km/uur in de hoogste versnelling en laat de
motor met niet meer dan 3 000 tot 3 500 tr/min draaien.
Pas na ongeveer 3 000 km zult u over het volle vermogen van de motor kunnen beschikken.
Onderhoudsbeurten: zie het onderhoudsdocument
van uw auto.
De dealer zal dus waarschijnlijk hiernaar verwijzen. Zoals R27 al schrijft heeft iedereen zo zijn eigen mening over inrijden.
Re: inrijden?
Door de huidige technieken die gebruikt worden bij de bouw van het motorblok en daarbij behorende veel nauwkeuriger marges bij het fabriceren van onderdelen, is inrijden zoals 20 / 30 jaar geleden niet meer nodig. Toch blijft er altijd een periode waarin de bewegende delen op elkaar in gaan slijten. Doe je dat te ruw (door veel toeren te maken) blijft altijd het risico op onnodige schade. Gewoon volgen wat Stellingen90 al uit het instructieboekje citeert.
Met de remmen geldt overigens ook zoiets. Nieuwe remschijven kan je met een noodstop ook naar z'n grootje helpen. Wanneer de schijven en blokken nog niet op elkaar zijn ingesleten kan dat kromme schijven opleveren. Die moet je dus, net als met inrijden, "inremmen". Het beste is om de eerste 500 kilometer gematigd te remmen en nét voor je tot stilstand komt de remdruk zo laag mogelijk te hebben door je pedaal (bijna) los te laten.
Met de remmen geldt overigens ook zoiets. Nieuwe remschijven kan je met een noodstop ook naar z'n grootje helpen. Wanneer de schijven en blokken nog niet op elkaar zijn ingesleten kan dat kromme schijven opleveren. Die moet je dus, net als met inrijden, "inremmen". Het beste is om de eerste 500 kilometer gematigd te remmen en nét voor je tot stilstand komt de remdruk zo laag mogelijk te hebben door je pedaal (bijna) los te laten.