clio motor vervangen en nog op 3 cilinders

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
susanne

clio motor vervangen en nog op 3 cilinders

Bericht door susanne »

Hallo allemaal,
graag wil ik jullie hulp want maak me ernstig zorgen over mijn clio 1.6V uit 2003.
Hij staat al 2 maanden bij de monteur,er zijn al 2 andere motoren geplaatst maar hij blijft steeds op 3 poten lopen.
De laatste motor is door een gerenommeerd bedrijf nagekeken,de motor is in orde,daar ligt het niet aan.
In het rapport gaven ze aan dat er misschien een kabelbreuk was,maar dit is het kennelijk ook niet.
Nu ik heb ik er verder totaal geen verstand van (vrouw) maar ik heb het idee dat de monteur het ook allemaal niet meer weet.
Kunnen jullie mij misschien vertellen wat er verder nog zou kunnen zijn waardoor de auto nog steeds op 3 poten blijft lopen.
Ik wacht op het puntje van mijn stoel op jullie reacties
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: clio motor vervangen en nog op 3 cilinders

Bericht door Arjan »

Hallo Susanne, welkom bij CCNL :thumbsup:

Vreemd dat zelfs een compleet nieuwe motor hetzelfde probleem heeft. Ik vermoed dat er onderdelen zijn vervangen en dan wel de bobines of misschien de ECU, de motor management computer die verschillende zaken regelt. Of dat de oude kabelboom is gebruikt en daar een draad niet in orde is. Het is bekend dat dit met de kabelboom vaker voorkomt en daar is door Renault een oplossing voor bedacht om niet de hele kabelboom te hoeven vervangen maar alleen een nieuwe draad te trekken. De kabelboom zal dus doorgemeten moeten worden op defecten.

Wanneer het complete motorblok wel is vervangen en de ECU niet, kan in die laatste het probleem zitten. Er is dan haast geen andere optie.

Zijn er alleen onderdelen van de motor vervangen zijn er een paar punten waar naar gekeken kan worden. Dan gaat het om de onderdelen die re per cilinder apart op zitten. Nummer één zijn dan de verstuivers. Die regelen de inspuiting van het brandstofmengsel in de cilinders. Er kan er dan één van defect zijn. Bij de 1.4 motor heb je ook per cilinder een bobine. Dit is ook weer een bekend onderdeel als het gaat om defect raken. en dan is er de bougie.

Hoewel ik er van uit ga dat in twee maanden tijd naar bougie en bobine wel gekeken zal zijn, de verstuiver kan nog wel eens over het hoofd gezien worden.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
susanne

Bericht door susanne »

Hoi Arjan,
bedankt voor je snelle reactie en dat het zelfs voor mij begrijpelijke taal is.
Monteur heeft auto uit laten lezen bij de Renault dealer en er zou geen foutmelding zijn dat er iets mis is met de ECU.
Verder heeft hij intussen 4 kabels vervangen en idd de bougies en bobine gecontroleerd.
Nu heb ik iets gelezen over injectoren,is dat hetzelfde als verstuivers?
En klopt het dat die alleen in diesels zitten?
meks1980
forum starter
Contacteer:

Bericht door meks1980 »

Zijn de oude injectoren iedere keer met rails meegegaan op het andere blok? Het kan dat er een injector verstopt zit, maar had goedkoper gekund dan 2 andere motoren waarschijnlijk :o
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Injectoren en verstuivers is inderdaad hetzelfde. En die zitten niet alleen in diesels, ook benzine motoren hebben ze.
susanne

Bericht door susanne »

De motor is in eerste plaats vervangen vanwege 12 verbrande kleppen en 3 kapotte zuigers.
En dit zou waarschijnlijk het gevolg zijn van de distributieriem die ik 2 jaar geleden heb laten vervangen en die zouden ze dan niet goed afgesteld hebben.
Op het moment dat ik bij garage kwam was in eerste instantie het probleem dat hij op 3 cilinders liep.
Door de grote schade in het blok en de hoge km stand (schijnt ook al mee geknoeid te zijn voor aankoop) is besloten voor een tweedehands blok te kiezen en niet voor revisie.
Dit om het verhaal even te verduidelijken.
Het is een benzinemotor
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Is het blok compleet met alles er op en er aan vervangen? In je verhaal lijkt het er op dat er onderdelen van het oude op de nieuwe zijn gezet. Dan is de grootste kans dat de rail waar de verstuivers op zitten is overgezet. Wanneer er al zoveel schade aan de zuigers en kleppen is geweest kan het best zijn dat ook een verstuiver niet meer in orde is.
susanne

Bericht door susanne »

Ik ga er morgen weer mee aan de slag,bedankt zover,ik houd jullie op de hoogte
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”