Hallo,
hierbij even een vraag waar ik hopelijk een antwoord op kan krijgen via dit forum. Ik ben ruim een jaar in het bezit van een clio 1.4 uit het jaar 2001. Na enkele maanden kreeg ik voor het eerst te maken met een elektrische storing. Dit werd uitgelezen en gereset bij de garage en leek het niet meer voor te komen. Tot afgelopen voorjaar.. Ik heb heb nu een paar keer per maand last van de storing waarbij de auto uit zichzelf gas geeft, toerenteller rond de 2000 toeren blijft hangen en hij vaak niet veel harder gaat dan 50 km per uur. Een veel gehoord probleem bleek wel.
We hebben op advies van garages al het gaspedaal vervangen, kabel bij gaspedaal gesoldeerd, massakabel vervangen en gasklephuis schoongemaakt. Tot op heden blijft het probleem terug komen.. Het vervangen van het gasklephuis is duur en geeft geen garanties. (we weten niet zeker of het hieraan ligt namelijk) Wie is bekend met dit probleem en heeft tips of misschien wel de oplossing?
Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!
Elektrische storing clio 1.4 16v uit 2001
Re: Elektrische storing clio 1.4 16v uit 2001
Met dit probleem staat het forum al vol, evenals antwoorden. 
-
Mic86
Ik heb er inderdaad enkele gelezen, maar dit heeft helaas nog niet geleid tot een oplossing bij mij. Dacht misschien heeft iemand nog tips..
Ten eerste: uitlezen geeft een richting waar je het probleem moet zoeken. Met de uitkomst (foutcodes) heb je nooit een duidelijk beeld welk onderdeel kapot is. Daar gaat nog een diagnose aan vooraf. Wanneer je bij de code krijgt dat het gaat om het gasklephuis geeft de code alleen aan dat het gasklephuis niet goed functioneert. Dat kan komen door een lekke vacuümslang, defecte lambdasensor, valse lucht in je inlaat door een lekke pakking en zo zijn er nog legio opties. Door zo'n defect krijgt je ECU namelijk verkeerde info, regelt dus verkeerd bij en geeft verkeerde instructies aan de gasklep. Verder kan je nog denken aan een slecht functionerende bobine of stekker daaraan, slechte bougie of zelfs slecht contact tussen bobine en bougie. Daar hoort officieel speciaal vet tussen te zitten.
Heb je alleen het gasklephuis schoon gemaakt of je gehele luchtinlaat traject? De carterontluchting komt in daar in uit en als je niet alles schoonmaakt slaat je gasklep in no-time weer vet aan.
Heb je alleen het gasklephuis schoon gemaakt of je gehele luchtinlaat traject? De carterontluchting komt in daar in uit en als je niet alles schoonmaakt slaat je gasklep in no-time weer vet aan.
-
Mic86
Dankjewel voor je antwoord. Bij de aller eerste keer uitlezen leek het inderdaad misschien te ontstaan door niet goed werkende lambdasensor, maar die hebben we nog niet vervangen. Daar zullen we nog eens naar kijken.
Tot nu toe hebben we alleen het gasklephuis schoongemaakt (al was die niet echt smerig) en nog niet het hele luchtinlaat traject.
Tot nu toe hebben we alleen het gasklephuis schoongemaakt (al was die niet echt smerig) en nog niet het hele luchtinlaat traject.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 3719 Weergaves
-
Laatste bericht door mox
-
- 0 Reacties