Verbruik
-
Kortman
Verbruik
Wat is een beetje normaal gebruik voor een 1.4 16v?
ik heb het idee dat mijn auto erg veel brantstof op slubbert. laatste tank was gem. 1 op 11 met veel 80 wegen rijden. (en daar hou ik me dan ook ongeveer aan ... )
las al dat een 2.0 rs met snelwegreiden 1 op 14 haalt .... dan zou je toch denken dat een 1.4 iets zuiniger zou kunnen zijn..
ik heb het idee dat mijn auto erg veel brantstof op slubbert. laatste tank was gem. 1 op 11 met veel 80 wegen rijden. (en daar hou ik me dan ook ongeveer aan ... )
las al dat een 2.0 rs met snelwegreiden 1 op 14 haalt .... dan zou je toch denken dat een 1.4 iets zuiniger zou kunnen zijn..
-
speklap
Re: Verbruik
wat voor rijstijl heb je?
ik heb een 1.4 8 kleppert en haal gemiddeld 500km op een tank en ik heb een zware rechtervoet
ik heb een 1.4 8 kleppert en haal gemiddeld 500km op een tank en ik heb een zware rechtervoet
-
Kortman
Re: Verbruik
Volgens mijn vriendin heb ik meerdere rijstijlen hehe. Over het algemeen rij ik gewoon door maar wel rustig en maak extreem veel gebruik van cruisecontroll. Optrekken niet langzaam maar ook niet snel, als dat iets zegt
Op 40 liter rij ik gem 500 km
Op 40 liter rij ik gem 500 km
-
speklap
Re: Verbruik
ik dus ook en wat rijd je als je echt zuinig rijd?
ik KAN 840 km op 1 tank halen maar is me nog maar 1 keer gelukt
ik KAN 840 km op 1 tank halen maar is me nog maar 1 keer gelukt
-
Kortman
Re: Verbruik
echt zuinig?? nou ... met suuuuper langzaam optrekken enzow 650 a 700 km ...
840 km?!?! heb je lopen steppen ofzo? flintstone style.. dat gaat mijn auto echt niet redden...
840 km?!?! heb je lopen steppen ofzo? flintstone style.. dat gaat mijn auto echt niet redden...
-
Kortman
Re: Verbruik
1 op 14 max ... met snelweg reiden .. en dan is het langzamer dan 120
Waar zou dat aan kunnen liggen? verkeerde banden?
volgens de board computer is het totaal gemiddelde 100km op 7.7L = 12,99 km/l
Auto lust wel borreltje ....
Waar zou dat aan kunnen liggen? verkeerde banden?
volgens de board computer is het totaal gemiddelde 100km op 7.7L = 12,99 km/l
Auto lust wel borreltje ....
-
speklap
Re: Verbruik
wat voor merk en maat banden heb je eronder rijd je nu op zomer of winter en op hoeveel bar staan ze?.
-
Kortman
Re: Verbruik
michelin 185/55/15 (zo uit het hoofd) 2.5bar
winterbanden zijn hetzelfde van formaat en druk
winterbanden zijn hetzelfde van formaat en druk
Re: Verbruik
Als je met een 1.4 boven de honderd komt heeft die er meer moeite mee dan de 2.0 van de RS om op snelheid te blijven. Zal dus meer gaan drinken. Mijn 1.2 haalt 1:16 bij 100 constant. Met 120 constant blijft daar nog 1:12 van over...
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: Verbruik
Komt ie jongens!
Mijn clio rijd met standaard uitrusting 1:17,5 op een 80 weg.
Met kachelbuis van 15cm doorsnee direct op de grille richting luchtfiler rijd ie
1:22,5 op een 80 weg.
op de snelweg met 120 1:16. Met 100 rijd ie geloof ik 1:17
1.2 16v.
Binnenkort k&n filter dus verwacht dat hij nog zuiniger wordt.

deze waardes zijn gemmiddelde waardes. Heb de waardes van de 80 weg op zowel heen als terug weg berekent.
Mijn clio rijd met standaard uitrusting 1:17,5 op een 80 weg.
Met kachelbuis van 15cm doorsnee direct op de grille richting luchtfiler rijd ie
1:22,5 op een 80 weg.
op de snelweg met 120 1:16. Met 100 rijd ie geloof ik 1:17
1.2 16v.
Binnenkort k&n filter dus verwacht dat hij nog zuiniger wordt.
deze waardes zijn gemmiddelde waardes. Heb de waardes van de 80 weg op zowel heen als terug weg berekent.
Re: Verbruik
ik rijd dagelijks van eindhoven naar zaltbommel en terug, dus zowel snelweg A2 als stad tot aan de snelweg, en van snelweg tot kantoor.
volgens de boordcomp. kom ik op 7,1/100
clio 2 1.4 16 kl.
volgens de boordcomp. kom ik op 7,1/100
clio 2 1.4 16 kl.
http://tinuske3.werkaandemuur.nl
clio4 dci90 flamme rouge estate
clio4 dci90 flamme rouge estate
Re: Verbruik
Heb je daar een flinke adapter moeten maken voor de aansluiting op het filter... Dat buisje is maar iets van 5 cm doorsnee...
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: Verbruik
Is nog origineel. Kun je nagaan wat nu het verschil al is. Buis ligt er gewoon voor
.
Ik ben eigenlijk met het idee gekomen van "ik kijk wel wat t doet" .
Uiteindelijk heeft het dus nog effect ook.
Ik ben eigenlijk met het idee gekomen van "ik kijk wel wat t doet" .
Uiteindelijk heeft het dus nog effect ook.
-
Kortman
Re: Verbruik
ter vergelijking: mijn oude clio een 1.2 16v haalde ik gem 1:16 / 1:17 mee met snelwegreiden (130 op de teller) (soms wel hoger maar dat zal wel met wind mee zijn :P )
ik vind het dus vreemd dat deze zoveel moeite heeft. waar zou dat aan kunnen liggen?
@roylee, een beetje extra zuurstof word hij zo zuinig van? gaat je toch afvragen wat voor rare constructie ze dan hebben bedacht a fabriek af.
ik vind het dus vreemd dat deze zoveel moeite heeft. waar zou dat aan kunnen liggen?
@roylee, een beetje extra zuurstof word hij zo zuinig van? gaat je toch afvragen wat voor rare constructie ze dan hebben bedacht a fabriek af.
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: Verbruik
klopt, als je het inlaat traject goed bekijkt moet hij zijn lucht echt aanzuigen in plaats van dat het voor het grijpen ligt om het maar zo te zeggen. voorbeeldje:

hier zie je dat met aanzuigen behoorlijk veel moeite moet worden gedaan om aan lucht te komen. het vacuum in de inlaat schachten is normaal want dat heb je altijd. echter het vacuum in het inlaat traject (zie rode lijnen VÓÓR gasklephuis) zorgt ervoor dat de motor minder lucht tot zijn beschikking heeft en er dus aan moet "trekken" om aan lucht te komen. hierdoor krijg je dus dat hij enigzins lucht tekort krijgt en dus moet presteren om aan lucht te komen wat weer benzine kost. het luchtfilter zorgt ook voor weerstand. het beste is daarom ook om deze te vervangen voor een K&N inlegfilter of Green filter of zelfs een K&N i57 kit(maakt wel meer herrie). deze zorgen voor minder luchtweerstand waardoor de motor beter kan ademen.
afbeelding hieronder toont lucht stroom MET luchtbuis gericht op resonatiebox:

ps ben 3 groene pijlen vergeten
.
hier zie je dus dat de lucht in het gasklephuis gewoon "flowed" en dus makkelijk opgezogen kan worden door de motor. hierdoor hoeft je motor minder te presteren om aan lucht te komen waardoor de verbrandings waarde weer omhoog gaat omdat hij simpelweg meer lucht krijgt.
dit is GEEN srad-effect als wat op de suzuki motoren zit want dit is het onder hoge snelheid lucht in inlaattraject pompen. op de manier die ik heb toegepast krijgt de motor meer lucht en wordt dus zuiniger
het is trouwens niet aan te raden het buisje van luchtfilter naar accubak los te halen. de motor krijgt dan warme lucht en dat vinden ze niet leuk. in files is zo'n luchtbuis dus niet aan te raden.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is
.
@ kortman, ik haalde afgelopen zondag vanaf de meern naar veenendaal 1:20 met wind mee :P.

hier zie je dat met aanzuigen behoorlijk veel moeite moet worden gedaan om aan lucht te komen. het vacuum in de inlaat schachten is normaal want dat heb je altijd. echter het vacuum in het inlaat traject (zie rode lijnen VÓÓR gasklephuis) zorgt ervoor dat de motor minder lucht tot zijn beschikking heeft en er dus aan moet "trekken" om aan lucht te komen. hierdoor krijg je dus dat hij enigzins lucht tekort krijgt en dus moet presteren om aan lucht te komen wat weer benzine kost. het luchtfilter zorgt ook voor weerstand. het beste is daarom ook om deze te vervangen voor een K&N inlegfilter of Green filter of zelfs een K&N i57 kit(maakt wel meer herrie). deze zorgen voor minder luchtweerstand waardoor de motor beter kan ademen.
afbeelding hieronder toont lucht stroom MET luchtbuis gericht op resonatiebox:

ps ben 3 groene pijlen vergeten
hier zie je dus dat de lucht in het gasklephuis gewoon "flowed" en dus makkelijk opgezogen kan worden door de motor. hierdoor hoeft je motor minder te presteren om aan lucht te komen waardoor de verbrandings waarde weer omhoog gaat omdat hij simpelweg meer lucht krijgt.
dit is GEEN srad-effect als wat op de suzuki motoren zit want dit is het onder hoge snelheid lucht in inlaattraject pompen. op de manier die ik heb toegepast krijgt de motor meer lucht en wordt dus zuiniger
het is trouwens niet aan te raden het buisje van luchtfilter naar accubak los te halen. de motor krijgt dan warme lucht en dat vinden ze niet leuk. in files is zo'n luchtbuis dus niet aan te raden.
ik hoop dat het een beetje duidelijk is
@ kortman, ik haalde afgelopen zondag vanaf de meern naar veenendaal 1:20 met wind mee :P.
- Elektronized
- forum member
- Berichten: 383
- Lid geworden op: 01 nov 2010 18:18
- Locatie: Aalst (België)
- Contacteer:
Re: Verbruik
Hoe jullie 1:12 en 1:14 en 1:17 enzo kunnen berekenen weet ik niet.
Maar ik rij met mijn 1.4 16v in het begin dat ik em had 560km men een volle tank.
Nu is het helaas maar met moeite 500km.. Moet ook zeggen dat nu met iets meer hoger in toeren rij dan in et begin.
Maar ik rij met mijn 1.4 16v in het begin dat ik em had 560km men een volle tank.
Nu is het helaas maar met moeite 500km.. Moet ook zeggen dat nu met iets meer hoger in toeren rij dan in et begin.
- 2004 Renault Clio 2, Phase 3 - 1.6 16v - Dynamique
-
Kortman
Re: Verbruik
heel simpel te berekenen, voltanken, dagteller op "0" zetten, wanneer je weer gaat tanken kun je de gereden km delen door het aantal verbruikte liters en voila je hebt je verbruik!
- roylee
- forum member
- Berichten: 496
- Lid geworden op: 27 okt 2011 17:35
- Locatie: Veenendaal
- Contacteer:
Re: Verbruik
dat doet de boordcomputer ook:P. als je naar gemiddeld verbruik kijkt (3x klikken) zie je ook het verbruik. deze reset automatisch bij mij na het tanken.
bij de dealer schijn je hem te kunnen laten aanpassen naar L/KM ipv L/100KM
bij de dealer schijn je hem te kunnen laten aanpassen naar L/KM ipv L/100KM
-
Kortman
Re: Verbruik
mijn zus heeft er 1 zonder, de "kale"modellen hebben het niet. volgens mij was dat 1 van de eerste dingen die erbij kwamen ofzo.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht


