Nieuwe luchtfilter nodig voor Clio II 1.9D en startprobleem

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Pimmetje

Nieuwe luchtfilter nodig voor Clio II 1.9D en startprobleem

Bericht door Pimmetje »

Hallo mensen,

ik zal me eerst even voorstellen, ik ben Pim, 34 jaar oud en in het blije bezit van een Clio II mark I 1.9D.
Ze heeft nu 230k op de teller en totdat deze fijne winter zo koud werd helemaal geen problemen.

ik heb eens door het forum zitten zoeken, maar kijk waarschijnlijk overal overheen. :)

Laatst merkte ik dat hij wat meer begon te brullen.
Na wat zoekwerk kwam ik er achter dat het wel eens aan mijn luchtfilter zou kunnen liggen (werd me verteld) en ben daar eens naar gaan kijken.

Blijkt dat de slang die van de luchtfilter met een kronkel uiteindelijk bij de linker voorlamp uitkomt, in de bocht behoorlijk gat er in heeft zitten.

Dit leek mij een mooi moment om een andere filter erop te zetten, maar wil wel graag, als dat kan, een "power" filter, gewoon een die beter is dan de originele.

Zouden jullie mij kunnen adviseren welke ik het beste kan nemen??

En met dit koude weer merk ik dat ie dus eigenlijk niet meer start, eerst was het de accu, nieuwe erin laten zetten, maar het lijkt wel of ie niet goed opwarmt.
De enige manier waarop ik em nu nog aan het lopen krijg is met startpilot, al lijkt het me niet de bedoeling dat ik dat elke ochtend ga gebruiken totdat het weer beter weer is, of wel dan?? Zouden dat de gloeispiralen kunnen zijn?

Alvast bedankt.

Groeten

Pim
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Nieuwe luchtfilter nodig voor Clio II 1.9D en startprobl

Bericht door Arjan »

Laat je wel eerst even een seconde of tien / vijftien voorgloeien voordat je start?

En met de kou wordt juist diesel stroperig(er) wat starten kan bemoeilijken.
Pimmetje

Bericht door Pimmetje »

dankjewel voor de tips, dan ga ik denk ik inderdaad voor een inlegfilter, wat is daar een beetje een goed merk in?? of maakt dat niet zo veel uit??

wat dat voorgloeien betreft....ik dacht altijd dat als het lampje uitging, dat ie dan stopt met voorgloeien, dus dan deed ik weer het contact eraf en weer erop en dat een aantal keren.
ik zal het zo eens proberen, moet over een half uurtje naar werk.

ik laat het jullie weten.

nogmaals bedankt.

groeten

Pim

***UPDATE***

Ik heb het vanmorgen geprobeerd, na 4 a 5 keer zeker 15 seconden voorgloeien deed ie het wel wat beter, maar starten deed ie nog steeds niet. :( Toch maar weer startpilot dus.
Ik ga denk ik eens de gloeistaven laten doormeten, dat zal het denk ik wel zijn, toch?!

En wat ik ook merkte.....af en toe als ik em dan voorgegloeid heb, dan wil de sleutel niet verder draaien, misschien batterij?
Pimmetje

Bericht door Pimmetje »

Hoi Henny,

ik heb de filter zelf nog niet schoongemaakt na dit, maar had al wel met ducktape die bocht helemaal weer dichtgemaakt, zodat ie iig wel nog via de filter loopt, dat ding zit er niet voor niks had ik zo het vermoeden. :) (geniale ingeving he?! :lol: )

Maar hoe kan ik de gloeikaarsen testen dmv de startkabels?? gewoon eruit halen en dan schoonmaken en direct op de staven zetten en kijken of het gaat gloeien??
Ik ga er vandaag even naar kijken, ik hou jullie op de hoogte.

thanks voor alle tips.
Pimmetje

Bericht door Pimmetje »

wat ik mij ook afvraag trouwens....wat de mogelijkheden zijn voor mijn auto.

Ik bedoel, een 1.9D in zo'n klein bakkie rijdt op zich wel lekker, maar heb het idee dat het allemaal wat vlotter zou kunnen.

Is daar iets aan te doen met tuning of wat dan ook?? Is dat uberhaupt wel mogelijk met de mijne? heeft die wel een chip die getuned kan worden? Zoveel vragen en ik heb er zelf nog geen antwoord op gevonden. :(

Blijf zoeken natuurlijk, google is your friend. LOL
FCZZ

Bericht door FCZZ »

Als ik jou was zou ik niet teveel aan dat fijne 1.9D motortje veranderen. Ik rij er zelf ook mee en heb sinds de aankoop er nog nooit problemen mee gehad en heb er nu bijna 270.000km op staan. Helemaal orgineel. Mijn garage zei dat als er maar goede olie en diesel in zit dat hij voor eeuwig blijft lopen :laugh4:

De gloeibougies vervangen zou ik toch wel laten doen. Die dingen willen enorm snel afbreken (mij ook overkomen :furious3: ) en dan moet je handig zijn om die bende eruit te krijgen.

Voor een diesel vind ik hem nog behoorlijk rap, zeker als ie goed warm is. Ik kan behoorlijk meekomen bij de stoplichten dus vlotter hoeft van mij niet.
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Volgens mij zat dit blok ook in de Scenic I van 97. En mijn broer had er 397.000 mee gereden voordat we hem uit elkaar sloopte ( ivm nieuwe auto en Chassis begon te rotten) motor was alleen een beetje zweterig!
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Pimmetje

Bericht door Pimmetje »

oh maar hij is ook wel lekker snel van de plek, dat is het niet, maar ik bedoel meer vooral tussen de +-90 en 110 in de 5, dan is ie vind ik best traag me tdoortrekken, of is dat gewoon iets van die motor/diesel??

Voor de rest rijdt ze echt perfect, afgezien van de gloeistaven die vervangen moeten worden, dit laat ik dan toch maar door mijn buurman doen, die is heel zijn leven monteur geweest, dus dat zit wel goed.

Zit nu net aan de 235.000 en ik ga em ook echt oprijden, is mijn auto voor werk, 500km per week, gaat lekker snel :)

Maar ik zal em dan zo origineel mogelijk houden, geen aparte filters of wat dan ook, dit weekend ga ik de filter echt grondig schoonmaken en de nieuwe slang ligt in bestelling en heb ik als het goed is morgen.
En als mijn auto weer door de wasstraat is geweest, dan zal ik eens een mooie foto maken, weten jullie ook hoe die eruit ziet :) Enige "speciale" is dat ik lekker brede banden heb met lichtmetalen velgen, wat in mijn ogen echt wonderen doet voor het uiterlijk.
Maakt het mijn inziens van een standaard leuk autootje naar een lekker sportief uitziend bakkie.

Nu ik dat zo typ, vraag ik me af wat voor een spul ik het best kan gebruiken om mijn velgen schoon te krijgen?! De vorige eigenaar heeft dat dus zo lang niet gedaan dat het er bijna niet af te krijgen is en het meer uitsmeert dan eraf gaat, weten jullie daar een spulletje voor??
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

staat het e.e.a betreffend reinigen van je velgen:

https://www.clioclub.info/forum/viewtopi ... 11&t=13379" onclick="window.open(this.href);return false;
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Hoe bedoel je met droog Henny? denk dat ik daar iets gemist heb op school :oops:
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Even maar gegoogled :).

Volgens mij wel ooit iets van gehoord, maar mijn broer had een droog luchtfilter.

Geven ook op dat het voornamelijk bij tractoren en vrachtwagens gebruikt wordt. Waarschijnlijk dat ik er daarom zo weinig van weet ;)!
Pimmetje

Bericht door Pimmetje »

Komende week gaat mijn auto naar de garage, worden meteen de gloeistaven doorgemeten en eventueel vervangen.

Ook krijg ik een compleet nieuwe luchtfilter erop, dat ding ziet er ook uit alsof er nog nooit iets aan gedaan is.
Pimmetje

Bericht door Pimmetje »

Ja, toen ik er goed naar had gekeken toen bleek dus dat die vorige eigenaar er niet echt fijn mee omgesprongen is.
Ik ga echt het hele luchtfilterhuis laten vervangen en de slang en de luchtfilter zelf.

Als ik nu de slang vastzet op het luchtfilterhuis, dan zit ie met schroeven vast, anders blijft ie niet zitten, en volgens mij krijgt ie dan nog steeds valse lucht.
Als ik dat tegen wil gaan, zou ik dat stuk ook moeten ducktapen, maar dan kan ik de startpilot 's ochtends niet goed gebruiken.

Wat zou een complete set van luchtfilter, filterhuis en slang nieuw ongeveer moeten kosten eigenlijk?? Dan weet ik of de garage wel een beetje normaal doet met de prijzen.

Alvast bedankt
MetalRonnie

Bericht door MetalRonnie »

Hey pim

Als je je auto toch laat nakijken op die punten en je weet dat er weinig mee gedaan is kan het nooit kwaad om hem een grote beurt te geven, dan worden de vloeistoffen nagekeken en je filters, olie wordt ververst en de remmen worden nagekeken. Het kost wel wat centen maar daarna weet je wel dat het helemaal goed is.

groet
FCZZ

Bericht door FCZZ »

Ik heb anders nog wel een luchtfilterhuis van de sloop voor een 1.9D liggen. Deze heb ik in het afgelopen najaar gehaal bij Holtrop in Oudehaske en die sloop heeft vooral Renault onderdelen.

Ik heb van dit luchtfilterhuis alleen de kap gebruikt die je moet demonteren om het luchtfilter te vervangen. Dus dan zal je je eigen daar op moeten zetten. Luchtfilterhuizen zijn niet zo goedkoop. Volgens mij nieuw €250 bij de dealer. En dat is dan nog zonder de slang voor de luchtaanvoer.

Ik kan je foto's sturen dus laat maar weten.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Pimmetje schreef:Wat zou een complete set van luchtfilter, filterhuis en slang nieuw ongeveer moeten kosten eigenlijk??
Collega van me heeft alleen de slang kapot, kreeg ook een offerte van ruim € 200,-. Komt omdat veel onderdelen van Reno in pakketten zitten en niet los verkrijgbaar zijn.
Pimmetje

Bericht door Pimmetje »

De auto gaat zowieso voor de grote beurt naar de garage, de luchtfilter en gloeistaven heb ik extra aangegeven.

Eerst eens even kijken wat de garage voor een hele nieuwe luchtfilter set zou willen hebben, als het niet te gek wordt haal ik het nieuw, anders wel op de sloop.

Ze is vandaag ook in de wasstraat geweest, dus ik heb ook 2 foto's gemaakt met mijn telefoon, zal ik zo even uploaden.

Ik laat jullie dinsdag wel weten hoe het is gegaan bij de garage.
Pimmetje

Bericht door Pimmetje »

Het is wel duidelijk dat de motor me het minst in de steek heeft gelaten. wat er bij mijn clio is vervangen in de 2 jaar dat ik em heb is:

-4 nieuwe banden
-nieuwe uitlaat (van voor tot achter)
-nieuwe remcilinder
-nieuwe remschijven

daar komt nu dus een luchtfilter installatie en misschien ook nog nieuwe gloeistaven bij.
al met al redelijk wat geld, maar ik heb haar goedkoop gekregen, zeker gezien er pas 178000 op de teller stond.
Pimmetje

Bericht door Pimmetje »

Het wonder is geschied :worship: :worship: :worship:

Mijn auto rijdt weer als een zonnetje, nadat het volgende is gedaan:

- grote beurt
- nieuwe luchtfilterslang
- nieuwe gloeistaven

Hij start nou weer zoals ie hoort te doen en hij lijkt ook lekkerder op het gas te reageren.
Ik heb nog geen nieuw filterhuis, want ze wilden 190 voor het hele setje hebben, terwijl er nu met de nieuwe slang en filter er eigenlijk niks meer aan de hand is.
De slang zit goed vast op het filterhuis, en zuigt 0,0 valse lucht.

En hier dan eindelijk een paar foto's van de auto, deze was van voor de reparatie en ik de slang even had los gehaald:

Afbeelding

En dit is van de zijkant, een beetje schuin, vlak na de wasbeurt:

Afbeelding

En dit is van de voorkant:

Afbeelding

Ik heb de velgenreiniger spullen besteld, hoop dta ik ze vandaag binnen krijg, dan kan ik van het weekend aan de slag.

Ik ga zowieso van het weekend de auto een grote schoonmaakbeurt geven, zodat ie weer helemaal tiptop is.

@ FCZZ

Zou je foto's kunnen sturen van het luchtfilterhuis?? En wat zou het moeten kosten??
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

Anders zit er teveel Koelvloeistof in :wink:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
sj0ertum
Oud-beheerder

Bericht door sj0ertum »

En ik zou een nieuwe nummerplaat halen :wink:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
Pimmetje

Bericht door Pimmetje »

volgens mij heb ik de foto inderdaad gemaakt toen ie nog warm was, maar zal voor de zekerheid checken, thanks voor de tip.

De nummerplaat ga ik ook onderhanden nemen, kijken of ie nog mooi te maken is :)

Als ik helemaal klaar ben dan zal ik nog wat foto's maken.
Aapie

Bericht door Aapie »

Gewoon een paar luxe platen(dikke letters/cijfers) bestellen 2 tientjes.. en ziet er een stuk mooier uit!
Pimmetje

Bericht door Pimmetje »

waar kan ik die nummerplaten bestellen dan?? bij het RDW??
speklap

Bericht door speklap »

gwn ff na de brezan toe :thumbsup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”