kraakje in koppeling

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
slhaarsma

kraakje in koppeling

Bericht door slhaarsma »

Hallo,

Ik heb een Clio 1.6 16v uit 2003. Af en toe voel ik bij het koppelen een kraakje. Het lijkt alsof een kabel ergens ff langs schiet ofzo. Het valt me op dat de koppeling de eerste cm een beetje slap hangt, wellicht zit dan soms de kabel niet helemaal netjes op t moment dat ik hem intrap. Ik weet ook niet of het echt een kabel of hydraulisch is.. Ook valt me op dat de koppeling iets stroefjes voelt en klinkt. Nu heb ik drie vraagjes..

1. Wat kan die kraak zijn?
2. Is de koppeling ook "af te stellen" in de zin van de pedaal iets strakker zetten? Ik herinner me dat dat bij mijn 206 kon, maar kon het bij deze auto niet echt vinden..
3. Is de koppeling te smeren, en zo ja waar kan ik hem smeren en welk middel is daar het beste voor?

Thanx!
sj0ertum
Oud-beheerder

Re: kraakje in koppeling

Bericht door sj0ertum »

Het zou kunnen dat je drukgroep niet helemaal goed meer is...

Henny, kom dr maar in :thumbsup:
Kever 1969
Volkswagen Polo 2010
23 oktober ophalen: Seat Leon 1.6 Ecomotive
slhaarsma

Bericht door slhaarsma »

Hmmm vanavond nog even goed gekeken en heb het gevoel dat t kraakje komt van het "verspringen" van de kabel doordat ie wat losjes zit.. Heb niet het gevoel dat het de drukgroep is.. Heb even foto gemaakt in de motor van wat naar mijn idee de kabel is:
Afbeelding
IMAG0251 by sannehaarsma, on Flickr
Is deze kabel te smeren of werkt dat averechts?
En is deze kabel te spannen zodat het pedaal niet meer losjes hangt?

Cheers!
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

drukgroep zou je continu moeten horen.

wat je daar op de foto ziet is inderdaad de koppelingskabel.
Afbeelding
slhaarsma

Bericht door slhaarsma »

Oke, nou het kraakje is ook beter te typeren als een knakje. Ik heb net wat zitten kijken, en het lijkt uit een stuk plastic midden in de as van het koppelingspedaal te komen. Niet echt iets ernstigs, maar beetje irritant als het vaker hoorbaar wordt..
Weet iemand toevallig of die koppelingskabel ergens te stellen is? Heb naar beide uiteinden gekeken maar vond zelf zo geen stelmogelijkheden..
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

je kan hem volgens mij niet afstellen. alleen op de drukgroep zelf dacht ik maar daar kun je zo niet bij. bij mij is het begin ook loos hoor, een centimeter of 2 dat ik hem in kan drukken zonder dat je voelt dat er iets gebeurd daar.
Afbeelding
slhaarsma

Bericht door slhaarsma »

had niet gezien dat er een nieuw bericht was..

de auto is uit december 2003; 129000 km. Ik vermoed dat het nog de eerste drukgroep is inderdaad; de mevrouw voor mij had hem vier jaar en had er volgens haar geen "grote" reparaties aan gedaan.. Het knakje is overigens lang niet altijd hoorbaar; slechts af en toe. Wel is de koppeling een beetje stroef en maakt een beetje een "wringend" geluid.. Je voelt zeg maar de spanning een beetje onder je voet.. Pffff lastig te omschrijven allemaal!
.luuk

Bericht door .luuk »

net een heel verhaal getypt op mn mobiel, druk ik m perongeluk weg... nog maar een keertje dus:

mijn koppelings pedaal moest je bijna met 2 voeten intrappen
reed super vervelend, omdat je gewoon een lam been kreeg van het pedaal intrappen.

nadat henny de drukgroep vervangen heeft, gaat ie weer super soepel, nu heb ik genoeg aan mijn grote teen :laugh4:
ski

Bericht door ski »

Wat kost dat ongeveer? ik ben bang dat ik straks ook aan de beurt ben :thumbsdown:
slhaarsma

Bericht door slhaarsma »

Hmmm bah, altijd die koppeling.. Distributie is eind 2008 gedaan rond 85000 km.
slhaarsma

Bericht door slhaarsma »

hallo allemaal,
toch nog een vraagje over mijn ietwat stroeve koppeling..
het valt mij op dat de koppeling 'koud' soepeler is dan wanneer hij warmer wordt, ofwel wanneer ik een stuk gereden heb. het is niet onoverkomelijk, maar lekker soepel rijden is anders.
is dit waarschijnlijk wel de drukgroep, of toch iets anders? ik ben ook nog niet helemaal zeker of dit nou een kabel of hydraulisch was?
gr Sanne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”