Met koude motor houdt de motor soms even in!

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Petare
forum member
Contacteer:

Met koude motor houdt de motor soms even in!

Bericht door Petare »

Hallo weer!

Ik heb helaas een klein probleem ontwikkeld met mijn Clio 1.6 16V. Bij een koude start voor of na m'n werk houdt het blok bij het wegrijden soms een paar keer eventjes in voor een seconde bij het wegrijden. Alsof deze een beetje twijfelt. Het is alleen de eerste 500m tot 1km bij het optrekken, hierna heb ik nergens meer last van. Het gebeurt dan ook niet als ik gelijk stop na de eerste keer optrekken en een 2de keer optrek. Er branden geen lampjes er kwam wel een storing naar boven en dat was "positie gaspedaal sensor" (sorry heren techneuten, het nummer heb ik niet genoteerd). Na het verwijderen van deze fout een paar weken terug, is deze niet teruggekomen, maar het probleempje is nooit weggeweest.

Motor slaat gewoon normaal aan na ongeveer een seconde of 1.5 maximaal en draait erna netjes stationair. Misschien 1 van jullie een idee?

Op naar de vrieskou met pasen! De accu heeft het de afgelopen keer maar net aan volgehouden! :laugh4:
Vrouw: '09 Clio III Dynamique 1.2TCE (Good old D4Ft)
Ikke: '17 Talisman Initiale Paris 1.6TCE 7EDC (M5M)
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: Met koude motor houdt de motor soms even in!

Bericht door Arjan »

P0225 - gaspedaal positie sensor

Sensor vervangen.

Maar als het alleen bij kou is kan het ook zijn dat de stappenmotor niet snel genoeg reageert, vervuiling of verkeerde aansturing door temperatuur zender.
Petare
forum member
Contacteer:

Bericht door Petare »

Dat was inderdaad de storing die erin stond!. Ik ben ermee naar de dealer geweest aangezien me normale bovag garage me er niet verder mee kon helpen. Die hebben gezegt dat het gasklephuis op nieuw ingelezen moet worden... Dit had te maken met dat de stekker los is geweest omdat ik zelf het gasklephuis een keer schoongemaakt heb. Vrijdag de 28ste is het hopelijk verholpen :| ..

:thanks:
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Klopt ja een electronische moet dan meestal opnieuwe ingeleerd worden.
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Petare
forum member
Contacteer:

Bericht door Petare »

Dit betekent dan ook dat als ik het in de toekomst weer schoon moet maken, dat het gasklephuis weer opnieuw ingelezen moet worden? Of is schoonmaken met de stekker erop ook een optie?

thnx voor jullie feedback in ieder geval :thumbsup:
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

ik had toen met stekkers en alles erin schoon gemaakt, gaat best hoor ;)
Afbeelding
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Bij mij zijn alle stekkers los geweest. Geen last gehad met rare toerentallen of opnieuw inlezen. Na schoonmaken de stekkers er weer in, starten en lopen :thumbsup:
roylee
forum member
Contacteer:

Bericht door roylee »

raar is dat he.iedereen zegt opnieuw inlezen maar dat is helemaal niet nodig. :P toen ik kleppendeksel eraf had enzo heb ik hele kabelzooi uit moeten bouwen. heb toen accu pool los gehaald om de computer voor de gek te houden :rolleyes3: zodat hij niet gaat zijken dat heel veel sensoren niet meeraanwezig zijn ofzo. moet dat gekloot niet hebben.
Afbeelding
Nelis
spammer
Contacteer:

Bericht door Nelis »

Omdat de kans bestaat dat die bij een elektronische gasklephuis dan de verkeerde stand wilt gaan staan. Waardoor die alleen maar bijv: hoog stationair blijft lopen.
Ik ben niet gek ik ben een vliegtuig. Als je me niet gelooft stap je maar uit.©
Petare
forum member
Contacteer:

Bericht door Petare »

Inmiddels weer even tijd om echt te reageren. De motor is opnieuw ingelezen door de dealer. Kreeg wel de medeling dat de motor erg onrustig stationeer liep. Dit was mij ook al opgevallen. Bij het opnieuw demonteren bleek dat het gasklephuis alweer vervuild was van aangekoekt olieresten uit de carteronluchting.(10.000km na de laatse keer) Na het opnieuw schoonmaken met alle stekkers erop, loopt de motor merkbaar beter stationeer maar ook rijdend, en is het inhouden een stuk minder geworden. Het laatste restje vang ik nu op door heel rustig de straat uit te rijden. Nu met het warme weer is het zelfs geheel verdwenen. Bedankt voor de feedback in ieder geval :thumbsup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”