startprobleem warme motor

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
lpgclio

startprobleem warme motor

Bericht door lpgclio »

ik heb een clio '99 1.2 op LPG. Ik heb het volgende probleem: bij koude motor lijkt de startmotor ietwat te haperen, maar de auto start meteen. Bij een warme motor echter hapert de startmotor langer eer de motor start. Na langere (20. km) afstanden gereden te hebben start de motor enkel als ik gas geef (warm). Soms hapert de startmotor in dat geval, maar soms hoor je 1 tot 2 sec. niks terwijl de sleutel gedraaid en de gaspedaal ingetrapt is en na 1-2 sec hoor je de startmotor waarna de auto gelijk start. Na nog langere afstanden op de snelweg -dus de motor nog warmer- start de motor zelfs helemaal niet, ook al trap ik de gaspedaal in. Dan moet ik 30-45 min wachten eer de motor start en dat alleen met gaspedaal ingetrapt.

Dus de volgende situaties van normaal naar erg: koud-warmst
1-lichte hapering startmotor, snelle start.
2-duidelijke hapering startmotor, startende motor zonder gaspedaal in te trappen.
3-duidelijke hapering startmotor, motor start alleen als de pedaal ingetrapt is.
4-1-2 sec geen effect draaien sleutel en intrappen pedaal, daarna ietwat haperende motor en startende motor (gaspedaal ingetrapt).
5-draaien sleutel intrappen gaspedaal geheel geen effect, motor moet afkoelen.

Verder schommelt de toerental bij stationair, de auto trilt een beetje en de toerenteller gaat dan weer omhoog. Soms slaat hierdoor de motor zelfs af. Bij korte afstanden kan ik dan met de gaspedaal ingetrapt gelijk starten, maar als dit na een lange rit op de snelweg gebeurt heb ik dus het gevaar dat de auto niet zal starten wat me nog niet overkomen is.

Waar kan het aan liggen? Bobine? Bovendien vraag ik me ook af waarom de auto wel start al ik de gaspedaal intrap. Iemand een idee?
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Re: startprobleem warme motor

Bericht door cliozwart »

Kan je is controleren of de koelwater temperatuur sensor nog inorde is? Als hij bij warme start pas aanslaat wanneer je aan het gas zit dan zou meteen denken aan een veel te rijk mengsel. Als de computer denkt dat de motor koud is en hij pas koude start verrijking toe dan krijg je dat. meestal is het verbruik van de auto ook niet al te best...
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”