Dikkere olie

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
CoolClio

Dikkere olie

Bericht door CoolClio »

Ik wil wat dikkere olie gaan gebruiken om het lekken langs de keerringen wat
te reduceren.
Welke kan ik hiervoor het beste pakken qua viscositeit ?
goodje
über forummer
Contacteer:

Re: Dikkere olie

Bericht door goodje »

Wat voor een olie gebruik je nu??
Vermoedelijk iets van 5w40 kan je 15w40 nemen is de onder waarde wat dikker bij warme motor.
De meest saaiste aankoop ooit Witte Clio 2012 naar Witte Clio 2016😎
...................................Jos Goodje.................................
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Dikkere olie is maar een tijdelijke oplossing. Als je keerringen lekken zal dikkere olie dat ook gaan versnellen buiten dat je smering bij koude motor minder is en slijtage toeneemt. Vervangen is een uiteindelijk net zo dure maar wel betere oplossing. Het scheelt in ieder geval tijd en ergernis.
CoolClio

Bericht door CoolClio »

Ik geef je helemaal gelijk Arjan.
Maar de keerringen vervangen van een Clio 2 fase 1 van 1999 met 350.000 op de teller (lees auto van 14jr oud) is een dermate investering, dat je jezelf moet afvragen of het dat nog wel waard is. :chinrub:
Wie weet wat er daarna nog aan komt qua kosten.
Aangezien ik weinig te besteden heb blijven er weinig andere opties over die nog enigzins betaalbaar zijn.
Blijft een gok denk ik.
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Dan kan je er beter een Wynns blikje in gooien. Ook niet alles maar helpt wel. Ik heb er een tijd mee gereden om lekkage wegens gescheurde cilinderkop mee stoppen (20 jaar terug al) wat nog werkte ook. :grin:

Maar hoeveel is het olieverbruik dan nu? 1 liter op 1000 km kan nog best.
CoolClio

Bericht door CoolClio »

Nee zoveel is het niet. Hij verbruikt ongeveer 1 liter op de 10000.
Het gaat meer om het lekken van olie op de oprit.
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

Ik heb in de afgelopen jaren er van alles in gegooid. 2 keer een 0w40. Bijvullen meestal met 5w40. Nu voor het eerst (ook als experiment om het verbruik te drukken) met een 5w50 van Eurol. En 15w40 lijkt me niet zo zinvol, die olie is t.o.v. een 5w40 bij bedrijfstemperatuur ongeveer net zo dik.

In de jaren is het verbruik langzaam afgenomen van 1 op 8000 tot nu 1 op 12000. Na olie wissels heb ik wel eens het idee gehad dat het bijna gestopt was, zal wel een meet foutje zijn geweest. Ik zal vanavond eens kijken wat het niveau is na 8000 km (sinds de laatste wissel).

De stromingsvergelijkingen van hydrodynamische lagers zeggen overigens dat het draagvermogen van lager toeneemt als de viscositeit toeneemt.....Voor motoren met een belegen kilometerstand kan het geen kwaad om iets dikkere olie te gebruiken.
cliozwart
forum starter
Contacteer:

Bericht door cliozwart »

Ik heb er met de 5w50 inmiddels 4000 kilometer opzitten, het niveau is nog niet merkbaar gezakt.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”