Raambediening automatisch maken
Raambediening automatisch maken
Bij mijn nog op te halen Clio estate Expression viel mij tijdens het proefrijden tegen dat de ramen niet automatisch naar beneden gaan als je de knop diep indrukt. Ik moet de knop dus ingedrukt houden tot het raam helemaal beneden is.
Op mijn huidige Peugeot 207 gaan alle 4 de ramen zo wel automatisch naar beneden.
Nu las ik dat dit bij de Clio weer afhankelijk is van de uitvoering. (Net als dat er achter nog raamslingers zitten)
Weet iemand of dit achteraf te veranderen is door een andere schakelaar te plaatsen o.i.d.?
Op mijn huidige Peugeot 207 gaan alle 4 de ramen zo wel automatisch naar beneden.
Nu las ik dat dit bij de Clio weer afhankelijk is van de uitvoering. (Net als dat er achter nog raamslingers zitten)
Weet iemand of dit achteraf te veranderen is door een andere schakelaar te plaatsen o.i.d.?
Ex Clio IV estate 1.5DCI rijder.
Nu Peugeot 308 1.6 Blue HDI
Re: Raambediening automatisch maken
Als ik het goed heb zit het minimaal aan de bestuurderskant. De andere ramen durf ik niet te zeggen maar doe alle ramen dicht en hou de knop minstens 5 seconden omhoog dan zou die zich weer moeten resetten. En zou die het weer moeten doen. En als je het automatisch wil hebben en hij heeft het niet zal je het moeten gaan inbouwen.
Het zit er echt niet op. Ben nu bezig met uitzoeken wat er nodig is om dit werkend te krijgen. In ieder geval voor de bestuurder
Staat er ook een ander symbooltje op de schakelaar als het wel automatisch gaat?
Ik las ergens dat er voor Dacia alleen een andere schakelaar nodig was, maar dat die niet meer verkocht wordt.
Staat er ook een ander symbooltje op de schakelaar als het wel automatisch gaat?
Ik las ergens dat er voor Dacia alleen een andere schakelaar nodig was, maar dat die niet meer verkocht wordt.
-
thebest07111
- forum starter
- Contacteer:
bij de bestuurderskant hoort die door te klikken waardoor die in ieder geval wel in 1x naar beneden gaat.
de passagierskant heeft het niet.
de passagierskant heeft het niet.
Mijn heeft het inderdaad ook niet en ik ben ook opzoek of dit makkelijk op te lossen is. Ik zal binnenkort een rond zoeken op de sloop.
Renault Clio IV phase II
Matthijs van der Meulen
MKM Racing
Matthijs van der Meulen
MKM Racing
Ben benieuwd. Bij mij ligt het plan weer even stil, maar zou het wel graag willen
Kwam dit nog tegen, maar is toch nog wel prijzig
https://dev-car.ro/product/one-touch-dacia/
https://dev-car.ro/product/one-touch-dacia/
De schakelaar van het bestuurdersraam heeft bij mij 2 standen omhoog en 2 standen naar beneden. Je kunt 'm dus "half" bedienen voor kleine bewegingen van het raam en "volledig" om het raam helemaal te openen of te sluiten. Het is fysiek ook duidelijk een andere schakelaar. Hij kli(n)kt wezenlijk anders.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Oké, maar met alleen vervangen voor een andere schakelaar zal het waarschijnlijk niet gaan werken.
Die link die ik hierboven plaatste is voor een Dacia, maar ze hebben het ook voor de Captur. Die zal dan ook op de Clio wel werken. Zag dat ze gratis verzenden, dus wellicht bestel ik er toch een voor de bestuurderskant
Die link die ik hierboven plaatste is voor een Dacia, maar ze hebben het ook voor de Captur. Die zal dan ook op de Clio wel werken. Zag dat ze gratis verzenden, dus wellicht bestel ik er toch een voor de bestuurderskant
Wil dit toch nog eens verder uitzoeken. Voor sommige Dacia's bleek het vervangen van alleen de schakelaar een optie. Maar kom nergens tegen of dit voor de Clio ook zou kunnen. €50,- per raam voor een externe module vind ik nog vrij veel geld
Hier is te zien dat de schakelaars inderdaad andere nummers hebben.
https://www.catcar.info/renault/?lang=e ... A9IA%3D%3D
Nu nog zo'n schakelaar zien te vinden om verder uit te kunnen zoeken.
https://www.catcar.info/renault/?lang=e ... A9IA%3D%3D
Nu nog zo'n schakelaar zien te vinden om verder uit te kunnen zoeken.
De schakelaar die er bij mij in moet zitten heeft onderdeelnummer 254118044r.
Die met one touch bediening aan de bestuurderskant is 254118722R
Ze zien er exacte hetzelfde uit en hebben dezelfde aansluitingen. Ook het aantal contactpunten is gelijk.
Op onderdelenlijn staan er genoeg, maar allemaal ver weg helaas en vaak nog best prijzig. De goedkoopste is € 15,- + € 10,- voor verzenden.
Als het zeker werkt zou ik het er wel voor over hebben, maar dat betwijfel ik uiteraard.
Die met one touch bediening aan de bestuurderskant is 254118722R
Ze zien er exacte hetzelfde uit en hebben dezelfde aansluitingen. Ook het aantal contactpunten is gelijk.
Op onderdelenlijn staan er genoeg, maar allemaal ver weg helaas en vaak nog best prijzig. De goedkoopste is € 15,- + € 10,- voor verzenden.
Als het zeker werkt zou ik het er wel voor over hebben, maar dat betwijfel ik uiteraard.
Het lijkt erop dat de raammotor aan de bijrijders kant gelijk is aan de bestuurderskant (en geschikt is voor one-touch bediening).
Interessant. Ik volg deze even.
Interessant. Ik volg deze even.
2017 Clio Estate TCe 120 Intens Noir Etoile
Heb bij een demontage bedrijf in de buurt de goede schakelaar gevonden. Morgen even ophalen voor €10,-
Misschien heb ik zondag wel even tijd om hem er in te zetten en verder te rommelen
Misschien heb ik zondag wel even tijd om hem er in te zetten en verder te rommelen
Ben ook benieuwd, ik zie inderdaad ook geen onderscheid in raammotoren links/rechts. De vraag is dus of de "raam-ECU" (ik neem aan de UCBIC/BFR) over de benodigde functionaliteit beschikt en of deze inschakelbaar is (en zo ja, met welke parameter
)
Zou het niet ook nog kunnen zijn dat er aders ontbreken op de connector? Zo'n comfortschakelaar beschikt immers over extra contacten, ook al past hij op de connector. Als het schakelaarpaneel makkelijk en schadevrij is open te maken kan ik wel even kijken of er bij mij verschil is tussen links en rechts. Linksvoor is bij mij voorzien van one-touch, rechtsvoor en -achter niet.
Zou het niet ook nog kunnen zijn dat er aders ontbreken op de connector? Zo'n comfortschakelaar beschikt immers over extra contacten, ook al past hij op de connector. Als het schakelaarpaneel makkelijk en schadevrij is open te maken kan ik wel even kijken of er bij mij verschil is tussen links en rechts. Linksvoor is bij mij voorzien van one-touch, rechtsvoor en -achter niet.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
Ben benieuwd. Volg ook even mee.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
De linker schakelaar heeft 1 contact meer zo te zien op de foto's. Heb de deur nog niet opengemaakt om te kijken hoe het met de bedrading zit.
Omdat het bestuurdersraam op sommige uitvoeringen wel one touch is heb ik wel goede hoop dat het bij mij mogelijk zal zijn. De andere ramen zal lastiger worden omdat daarvoor waarschijnlijk ook de bedrading ontbreekt.
Omdat het bestuurdersraam op sommige uitvoeringen wel one touch is heb ik wel goede hoop dat het bij mij mogelijk zal zijn. De andere ramen zal lastiger worden omdat daarvoor waarschijnlijk ook de bedrading ontbreekt.
Lijkt toch een kansloze missie te worden;
https://translate.google.com/translate? ... rev=search
Met betrekking tot het verschil tussen de elektrische ramen en de klassieke elektrische ramen, ontdekte ik dat het verschil, zoals we vermoedden, zit in de motor van het raammechanisme en in de bedrading van hetzelfde
Ik voeg foto's bij van sloopstukken van een elektrische raamregelaar (6 elektrische pinnen) en een klassiek elektrisch raam (2 elektrische pinnen)
https://translate.google.com/translate? ... rev=search
Met betrekking tot het verschil tussen de elektrische ramen en de klassieke elektrische ramen, ontdekte ik dat het verschil, zoals we vermoedden, zit in de motor van het raammechanisme en in de bedrading van hetzelfde
Ik voeg foto's bij van sloopstukken van een elektrische raamregelaar (6 elektrische pinnen) en een klassiek elektrisch raam (2 elektrische pinnen)
Vanochtend toch de schakelaar maar gehaald.
Zal hem eens doormeten om uit te zoeken wat het verschil is tussen beide kanten
Zal hem eens doormeten om uit te zoeken wat het verschil is tussen beide kanten

Zoals te verwachten was is de schakelaar voor het rechter raam gewoon van het type aan/uit.
Opvallend is wel dat beide kanten op er zowel een contact gemaakt als verbroken wordt.
Op de schakelaar voor het linker raam meet ik verschillende weerstanden tussen de 2 standen.
Een 1 contactpunt lijkt ongebruikt.
Ik hoopte het paneeltje met de schakelaars in de auto van bovenaf los te kunnen maken, maar dat gaat niet.
In het weekend met goed licht het deurpaneel maar eens demonteren om te kijken hoe de bedrading er uit ziet.
Het verbreekcontact loopt natuurlijk naar de schakelaar aan de andere kant.
Net even de nieuwe gemonteerd. Meteen deden allebei de ramen het niet meer. Toen ik één van de knoppen indrukte ging ineens de verlichting van de andere branden.
Het raam aan de passagierskant was ook niet meer te bedienen.
Daarop via DDT4ALL nog [UCBIC/BFR] -> Windows Lift -> Windows Lift - Configuration -> INHIB_LVAR_CF = "true" geactiveerd, maar dat werkt ook niet.
Denk dat er dus inderdaad grotere verschillen zijn en het nooit zal kunnen werken.
Alles maar weer teruggezet. Dat werkt gelukkig wel weer gewoon zoals het hoort.
Net even de nieuwe gemonteerd. Meteen deden allebei de ramen het niet meer. Toen ik één van de knoppen indrukte ging ineens de verlichting van de andere branden.
Het raam aan de passagierskant was ook niet meer te bedienen.
Daarop via DDT4ALL nog [UCBIC/BFR] -> Windows Lift -> Windows Lift - Configuration -> INHIB_LVAR_CF = "true" geactiveerd, maar dat werkt ook niet.
Denk dat er dus inderdaad grotere verschillen zijn en het nooit zal kunnen werken.
Alles maar weer teruggezet. Dat werkt gelukkig wel weer gewoon zoals het hoort.