Ik heb nu bijna 5 jaar geleden samen met iemand (lees: ik heb vooral gekeken) de distributieriem, de multiriem en toebehoren van mijn Clio vervangen. We hebben niet al het gereedschap gebruikt, en daar heb ik vragen over.
Niet gebruikt:
MOT. 799-01 --> Timing gear wheel imobiliser
MOT. 1490-01 --> For locking and adjusting the camshaft pulleys
MOT. 1487 --> Tool for refitting camshaft covers (57 mm diameter)
MOT. 1488 --> Tool for refitting camshaft covers (43 mm diameter)
De nokkenas zelf zit aan de andere kant al vast met MOT. 1496, waarom zou je de poelies dan nog vast zetten?
En hoe zit het met MOT. 1487 en MOT. 1488, kan je die covers gewoon met de hand vastzetten? Of kom je er mee weg als je die niet vervangt?
Distributieriem en gereedschap
-
necessaryevil
- forum starter
- Contacteer:
Re: Distributieriem en gereedschap
Als je alleen de distributieriem hoeft te vervangen dan is MOT1496 genoeg. Die andere tools zijn alleen nodig als je ook de poelies vervangt. De twee afdekkapjes voor de nokkenassen zul je moeten vervangen, want om ze los te kunnen wrikken moet je er in het midden bijv. een schroevendraaier doorheen slaan. MOT1487 en 1488 zijn speciale klosjes om de nieuwe kapjes mee in hun gat te hameren, maar dat lukt zonder ook wel. Je kunt er evt. doppen uit je doppenset voor gebruiken.
NB: Je hebt ook nog een pin nodig om je krukas mee op BDP te zetten. Welke dat is hangt af van je blok. Voor het K4M-blok in de Clio 2 waar ik ooit de riem van heb vervangen heb ik hem zelf gemaakt van een lange bout.
Distributieriem, loop- en spanrol, krukasbout en afdekkapjes zijn als complete set verkrijgbaar. Deze onderdelen horen allemaal tegelijk vervangen te worden. Afhankelijk van de leeftijd zou ik de waterpomp ook meteen doen.
NB: Je hebt ook nog een pin nodig om je krukas mee op BDP te zetten. Welke dat is hangt af van je blok. Voor het K4M-blok in de Clio 2 waar ik ooit de riem van heb vervangen heb ik hem zelf gemaakt van een lange bout.
Distributieriem, loop- en spanrol, krukasbout en afdekkapjes zijn als complete set verkrijgbaar. Deze onderdelen horen allemaal tegelijk vervangen te worden. Afhankelijk van de leeftijd zou ik de waterpomp ook meteen doen.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
-
necessaryevil
- forum starter
- Contacteer:
Re: Distributieriem en gereedschap
Ja oke, dat is toch een beetje in de richting van mijn verwachtingen.
Die pin om de krukas te blokkeren heb ik wel, ik heb zo'n gereesschapssetje. Ik ben ook van plan om een multiriem-set en een distributieriem-set, met waterpomp aan te schaffen. Dezelfde als de vorige keer, maar dan koop ik ze online.. Ik heb toen wat meer geld uitgegeven om de riemensets lokaal te komen, online zoeken (docsys) gaf geen volledige duidelijkheid.
Die pin om de krukas te blokkeren heb ik wel, ik heb zo'n gereesschapssetje. Ik ben ook van plan om een multiriem-set en een distributieriem-set, met waterpomp aan te schaffen. Dezelfde als de vorige keer, maar dan koop ik ze online.. Ik heb toen wat meer geld uitgegeven om de riemensets lokaal te komen, online zoeken (docsys) gaf geen volledige duidelijkheid.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 1 Reacties
- 3681 Weergaves
-
Laatste bericht door mox