snel hoog in de toeren

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
bigmarty

snel hoog in de toeren

Bericht door bigmarty »

In de 1e versnelling trekt mijn clio niet echt snel weg. Maar gaat opzich wel redelijk snel hoog in de toeren. Dit terwijl hij in de 2e en 3e versnelling super snel is. Weet iemand hoe dit kan?

Gaat om clio 1.9 Dti bouwjaar 2000
ApaX

Re: snel hoog in de toeren

Bericht door ApaX »

Het zou kunnen dat de koppeling versleten is....

Hou er rekening mee dat diesels vaak een erg overdreven korte eerste vernselling hebben. Dit heeft tot gevolg dat het toerental hard stijgt en den snelheid minder hard. Relatief gezien wordt de rotatietraagheid van de motor steeds groter naarmate je een een lagere versnelling kiest. In de eerste vernslling kan de extra massa traagheid van de motor wel 30% van de totale voertuig massa zijn. In de eerste versnelling lijkt het dan alsof je een voertuig van 1300 kilo ipv 1000 kilo moet accellereren. Dat kan misschien het "trage" gevoel geven.
bigmarty

Re: snel hoog in de toeren

Bericht door bigmarty »

oke thanks voor de info. Misschien dat ik me wel druk maak om niks hoor ben ook benzine gewend. Maar de koppelingsplaten versleten hoe zie ik dat? Hij schakelt verder wel prima. Maar heb ook nog de ballen verstand van auto's. Wel leergierig aan het worden :thanks:
ClioMarcel

Re: snel hoog in de toeren

Bericht door ClioMarcel »

als je koppeling 'op' begint te raken , dan gaat je auto wel trillen / schudden als je de koppeling oplaten komen.

en dan zou de auto ook stroef kunnen schakelen , dit hoeft niet altijd et geval te zijn btw ...

en vaak als een koppeling op begint te raken , dan is de drukgroep vaak als eerste aan de beurt , dit kun je wel horen , dan gaatie meer lawaai maken en dit lawaai verdwijnt dan als je de koppeling intrapt , als dat et geval is , dan is et de rukgroep :thumbsup:
ApaX

Re: snel hoog in de toeren

Bericht door ApaX »

Aan de buitenkant kan je niet echt zien of de koppeling versleten is. Het is wel zo dat naarmate de koppeling meer slijt de hefboom op versnellingsbak steeds verder schuift. (de koppelingsplaat wordt immers dunner). Met een koppeling die helemaal naar zijn gootje is kun je overigens prima schakelen. De beste test is om in de 2 of de 3 te rijden (een km of 20 per uur) en dan plank gas. He bje duidelijk het gevoel dat het toerental omhoogschiet zonder dat de auto stevig accelereert dan is het waarschijnlijk de koppeling.
bigmarty

Re: snel hoog in de toeren

Bericht door bigmarty »

hohoho...
Als ik gewoon rij kraakt er niks maar
als ik de koppeling intrap met rustig rijden kraakt hij wel, teminste krakend geluid.
echter als ik in zijn 2 of 3 flink doortrap gaat hij wel als een speer....
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”