In de 1e versnelling trekt mijn clio niet echt snel weg. Maar gaat opzich wel redelijk snel hoog in de toeren. Dit terwijl hij in de 2e en 3e versnelling super snel is. Weet iemand hoe dit kan?
Gaat om clio 1.9 Dti bouwjaar 2000
snel hoog in de toeren
-
ApaX
Re: snel hoog in de toeren
Het zou kunnen dat de koppeling versleten is....
Hou er rekening mee dat diesels vaak een erg overdreven korte eerste vernselling hebben. Dit heeft tot gevolg dat het toerental hard stijgt en den snelheid minder hard. Relatief gezien wordt de rotatietraagheid van de motor steeds groter naarmate je een een lagere versnelling kiest. In de eerste vernslling kan de extra massa traagheid van de motor wel 30% van de totale voertuig massa zijn. In de eerste versnelling lijkt het dan alsof je een voertuig van 1300 kilo ipv 1000 kilo moet accellereren. Dat kan misschien het "trage" gevoel geven.
Hou er rekening mee dat diesels vaak een erg overdreven korte eerste vernselling hebben. Dit heeft tot gevolg dat het toerental hard stijgt en den snelheid minder hard. Relatief gezien wordt de rotatietraagheid van de motor steeds groter naarmate je een een lagere versnelling kiest. In de eerste vernslling kan de extra massa traagheid van de motor wel 30% van de totale voertuig massa zijn. In de eerste versnelling lijkt het dan alsof je een voertuig van 1300 kilo ipv 1000 kilo moet accellereren. Dat kan misschien het "trage" gevoel geven.
-
bigmarty
oke thanks voor de info. Misschien dat ik me wel druk maak om niks hoor ben ook benzine gewend. Maar de koppelingsplaten versleten hoe zie ik dat? Hij schakelt verder wel prima. Maar heb ook nog de ballen verstand van auto's. Wel leergierig aan het worden 

-
ClioMarcel
als je koppeling 'op' begint te raken , dan gaat je auto wel trillen / schudden als je de koppeling oplaten komen.
en dan zou de auto ook stroef kunnen schakelen , dit hoeft niet altijd et geval te zijn btw ...
en vaak als een koppeling op begint te raken , dan is de drukgroep vaak als eerste aan de beurt , dit kun je wel horen , dan gaatie meer lawaai maken en dit lawaai verdwijnt dan als je de koppeling intrapt , als dat et geval is , dan is et de rukgroep
en dan zou de auto ook stroef kunnen schakelen , dit hoeft niet altijd et geval te zijn btw ...
en vaak als een koppeling op begint te raken , dan is de drukgroep vaak als eerste aan de beurt , dit kun je wel horen , dan gaatie meer lawaai maken en dit lawaai verdwijnt dan als je de koppeling intrapt , als dat et geval is , dan is et de rukgroep
-
ApaX
Aan de buitenkant kan je niet echt zien of de koppeling versleten is. Het is wel zo dat naarmate de koppeling meer slijt de hefboom op versnellingsbak steeds verder schuift. (de koppelingsplaat wordt immers dunner). Met een koppeling die helemaal naar zijn gootje is kun je overigens prima schakelen. De beste test is om in de 2 of de 3 te rijden (een km of 20 per uur) en dan plank gas. He bje duidelijk het gevoel dat het toerental omhoogschiet zonder dat de auto stevig accelereert dan is het waarschijnlijk de koppeling.
-
bigmarty
hohoho...
Als ik gewoon rij kraakt er niks maar
als ik de koppeling intrap met rustig rijden kraakt hij wel, teminste krakend geluid.
echter als ik in zijn 2 of 3 flink doortrap gaat hij wel als een speer....
Als ik gewoon rij kraakt er niks maar
als ik de koppeling intrap met rustig rijden kraakt hij wel, teminste krakend geluid.
echter als ik in zijn 2 of 3 flink doortrap gaat hij wel als een speer....
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties
- 6081 Weergaves
-
Laatste bericht door Ianmoone
-
- 0 Reacties