Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
WHOPPER

Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door WHOPPER »

Beste forummers,

Ik wil mijn distributieriem er om gaan leggen, maar ik zit met een probleem.. de nokkenas staat op tijd, nu dus de krukas nog. Bij mijn auto zit er een vette multiriem poelie voor de distributie-krukas-as. Dit verpest mijn zicht op de merkteken(s) dus. Iemand hier ervaring mee of tips wat ik het beste kan doen?

groetjes :)
Gebruikersavatar
Vinnie
Oud-beheerder
Berichten: 2377
Lid geworden op: 26 mei 2008 00:12
Locatie: Houten (UT)
Contacteer:

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door Vinnie »

Spiegeltje gebruiken?
Groeten, Vincent.
Shiftgear

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door Shiftgear »

spiegeltje werkt niet, het merkteken staat op de voorzijde van de krukaspoulie en daarop zit dan weer de multiriempoulie geschroeft.

Heel simpel om je krukas op tijd te zetten:

Bougie nr 1 eruit halen, dit is de eerste vanaf de bak-kant. Plaats een schroevendraaier of een langwerpig item in het bougie gat. Draai de krukas tot de schroevendraaier/item op het hoogste punt komt te staan alvorens de zuiger terug begint te dalen. Je zal voelen dat dit een dood punt is. Nu staat je krukas in BDP bovenste dode punt) en kan je de riem plaatsen.

Indien je geen ervaring hebt met het plaatsen van een riem zou ik je toch aanraden de multiriem poulie te verwijderen. Een ervaren monteur gooit die riem er in no-time op maar als leek moet je hier toch voorzichtig mee zijn. Trouwens, kan je zonder de multiriempoulie te verwijderen bij het spansysteem ?
Shiftgear

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door Shiftgear »

nou goed, de vraag was hoe je de krukas op tijd zet, en de beschrijving die ik voorheen plaatste is de meest makkelijke indien je geen overzicht hebt op de krukaspoulie. Jij als monteur en ikzelf hebben makkelijk praten maar voor een leek lijkt heel dat riemgedoe op een aartsmoeilijke puzzeldoos terwijl het echt niet moeilijk is.

Er zijn nog bijkomende hulpmiddeltjes zoals de merktekens op de bak (ben niet zeker of dit type het heeft) en een blokkeerpen voor de krukas/nokkenas.

Toch wil ik dit advies nog meegeven, ga aub niet zelf streepjes/merktekens plaatsen want daar komen gegarandeerd problemen van.
Dindamore

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door Dindamore »

-Jo- schreef:nou goed, de vraag was hoe je de krukas op tijd zet, en de beschrijving die ik voorheen plaatste is de meest makkelijke indien je geen overzicht hebt op de krukaspoulie. Jij als monteur en ikzelf hebben makkelijk praten maar voor een leek lijkt heel dat riemgedoe op een aartsmoeilijke puzzeldoos terwijl het echt niet moeilijk is.

Er zijn nog bijkomende hulpmiddeltjes zoals de merktekens op de bak (ben niet zeker of dit type het heeft) en een blokkeerpen voor de krukas/nokkenas.

Toch wil ik dit advies nog meegeven, ga aub niet zelf streepjes/merktekens plaatsen want daar komen gegarandeerd problemen van.
poelie van de krukas kan je er overigens zo afschroeven die zit met een spi vast op de krukas kan dus niks mee gebeuren,en streepjes zetten werkt prima als extracontrole naast de merktekens.
want niet alle auto's hebben merktekens die je zo kan zien.
en zo doen ze het in de garages vaak ook.
en stelt verder echt geen reet voor heb hem van de week ook zo vervangen en op tijd gezet.
WHOPPER

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door WHOPPER »

Iedereen heel erg bedankt, hij zit in mekaar zowel multi- als distributieriem. Heb 'm al 2 'droge' rondjes gedraaid met sleutel 19 op de krukaspoelie en hij draait soepel en raakt niks :worship:!
Nu mis ik alleen nog 2 boutjes van de lagerkappen (degene die door t kleppendeksel naar buiten steken) die heb ik zelf kwijt gemaakt door te snel te willen zijn en die liggen ergens in de motorruimte (in ieder geval niet onder de auto, daar heb ik toen gekeken). Zijn er nog dingen waar ik op moet letten als ik 'm ga starten (na een jaar stil gestaan te hebben)?
Iedereen bedankt voor alle moeite en vooral Henny echt waar hartstikke bedankt voor alles :thumbsup: !
WHOPPER

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door WHOPPER »

Hoort er trouwens een spie te zitten op de bout van de krukaspoelie? Mijn bout lijkt namelijk afgeslepen ofzo aan de onderkant :huh:
WHOPPER

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door WHOPPER »

Yes, alles zit mechanisch goed. Nu het volgende, auto heeft zowat n jaar á 1.5 jaar stil gestaan. Zelfde accu (nieuw gekocht bij Halfords zelfde periode 1-1.5j) zit er nog steeds in. Nu heb ik 'm proberen te starten met 2 verschillende boosters, daarna nog eens met startkabels en m'n vaders auto maar er gebeurt noppes. Hij klinkt alsof ie start maar slaat niet aan. Alle slangen zitten goed, alles zit zoals origineel behalve het volgende daar twijfel ik over.. de bougiekabels komen vanaf de zijkant van de nokkenas uit n kapje waarop staat 1, 2, 3 en 4. Ik neem aan dat dit staat voor cilinder 1, cilinder 2, etc. Is die volgorde van links naar rechts [distributiedeel]1-2-3-4[stuurkant] of is het andersom? Wat kan het verder nog zijn? Ik heb 'm wel horen ploffen en 'n paar enkele verbrandingen, maar hij slaat niet aan. What could it be?
WHOPPER

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door WHOPPER »

Dan ga ik ze eens omwisselen, stel dat ie toch goed zat wat kan er fout gaan?
En hij rook errug naar benzine.. vast flink verzopen dan door verkeerde volgorde van de bougies?
WHOPPER

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door WHOPPER »

Had het ook niet anders verwacht: hij lekt aanzienlijk koelvloeistof, heb er mee gereden.. white smoke onder de motorkap vandaan, motor uit en morgen onderzoeken. Ook is de accu zo dood als een pier.. Als ik rij en ik trap de koppeling in zinkt de toerenteller onder stationair niveau en slaat af :shocked: Heeft dit ook met de accu te maken? En ook heeft ie lang niet zoveel power als eerst(?)
Gebruikersavatar
Rickert
Oud-beheerder
Berichten: 2214
Lid geworden op: 26 apr 2009 23:27
Locatie: Wijk bij Duurstede
Contacteer:

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door Rickert »

En als iets gevonden?
Renault 5 GT Turbo ''Restauratie''
Technisch Specialist autotechniek
WHOPPER

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door WHOPPER »

Ja, gevonden slang aan de achterkant van de kop was aan de onderkant gescheurd en lekte.
Alles zit in mekaar en hij loopt alleen hij mist toch nog in kracht heb ik het gevoel...
Olie en koelvloeistof worden morgen ververst. Hopelijk ook 'n APK en dan :driving: !
Moet ook een nieuwe radiateurfan in waarschijnlijk, daar kwam blauwe rook vanaf draaide niet en motor werd wel erg warm bij lage snelheden.. dus dat zal 't dan ook wel zijn.
Iemand enig idee waar het krachtprobleem vandaan kan komen? Heeft deze auto enige tolerantie in het fout leggen van de distributieriem (1 of 2 tandjes) dat ie dan niet lekker loopt en toch geen kleppen raakt?
WHOPPER

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door WHOPPER »

En nu komt 'ie dus niet ongeschonden door de APK...... :furious3: :bigcry:
WHOPPER

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door WHOPPER »

- Remmen rondom
- CO (hij loopt beroerd zegt de garage)
- 1 band
- 1 dorpel (roest?)

:thumbsdown:
WHOPPER

Re: Distributieriem op tijd zetten CLIO RSI 8V

Bericht door WHOPPER »

Dat wat ik net opsomde is wat ik door de telefoon hoorde
Het complete lijstje heb ik hier:
* Stuurkogel RV
* Band RV afkeur
* Kruis koppeling stuurhuis (hoes bij pendalen loshalen/controleren) -> speling op stuurwiel, stuurt niet goed terug uit bocht.
* Dorpel LA roest schade (E 2.6?)
* Voetrem achter werkt niet! -> schijven voor & achter
* Koplampbeeld afstellen
* Verlichting checken
* CO niet goed

Wat ik zelf ook nog merk is dat ie gigantisch in houd vanaf de 4000 rpm, ook distributie?

mvg
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 1 Motorisch (vraag & antwoord)”