Schoonmaak onder de kap, motor draait niet lekker meer rond

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
Dasselbergs

Schoonmaak onder de kap, motor draait niet lekker meer rond

Bericht door Dasselbergs »

Onder de kap van de Clio type 2 phase 2 die ik begin april heb gekocht, was het een beetje een smeerput. Dus, mooi weer, poetsen maar! Dat ging allemaal prima en het resultaat mag er zijn, maar...

Ik gebruik een kwast, een fles Dasty en een lagedruk plantenspuit. Om de ingedikte smeer bij de kapsluiting en bovenop de radiateur weg te krijgen, had ik alleen wel hoge druk nodig. Dus ontvetter er op en naar de wasstraat. Spuitlans er op en het was schoon. Toen liep de boel ook nog goed. Hierna ben ik nog door de wasstraat gegaan en ook toen liep alles nog goed.

Eenmaal thuisgekomen heeft de auto denk ik een uur stilgestaan. Ik start en rij de wijk uit en ik begin misfires te krijgen. Dit wordt steeds erger naarmate ik verder rij. Er zijn bepaalde standen van het gaspedaal, waarin de boel redelijk ronddraait. Maar met name vollast is drama. Overigens worden er geen misfires in de ECU gelogd.

Dit was allemaal gisteren. Ik ben er maar een nachtje op gaan slapen, anders ga ik dingen slopen :smash:
Zojuist start ik die Franse trut en draait ze een paar seconden lekker rond. Daarna wordt het snel minder. Het lijkt me dus iets electronisch en iets wat onder invloed van warmte de boel verergert. (En iets wat niet tegen vocht kan, denk ik...)

Zojuist heb ik alle stekkertjes waar ik bij kan (en die ik los kon krijgen) schoongemaakt en weer aangesloten... Helaas zonder resultaat.

Wat denken jullie? BDP, bobine, stekkertjes? :chinrub:
Dasselbergs

Re: Schoonmaak onder de kap, motor draait niet lekker meer r

Dank voor de reactie!

Mmm, daar zou ik "even" het hele inlaatkanaal voor moeten demonteren. Ik weet niet of ik dat zonder fatsoenlijk gereedschap, voor op straat, aandurf. Woensdag ging hij toch al naar een garage in de buurt. Ik denk dat ik het daar maar uit laat vogelen.

Overigens, de dekplaat is niet eens nat geweest tijdens het uitspuiten. Dus dat er water onder de dekplaat en onder de inlaat terecht is gekomen lijkt me sterk. En zou dat, als het wel daar terecht is gekomen, niet vrij snel verdampt zijn? (Blok was gisteren vrij heet)
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Ja, wat Henny zegt. Komt mij bekend voor, had een natte bougie toen.
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Dasselbergs

Het is een 2.0 16v uit 2001 (phase2).
Heb net even de accu losgehaald (mmm, wat zou de security code van m'n radio zijn... :dozey: )
Daarna de stekker van de ECU. De organen waren allemaal droog, maar onder het kapje van de stekker zelf zat/zit wel vocht. Heb het spul droog proberen te krijgen en daarna weer in elkaar gezet.
Helaas zonder resultaat.
Dasselbergs

Wooptidoo!
Vanmiddag heb ik toch maar de stoute schoenen aangetrokken en heb ik de complete inlaat, bobine, bougiekabels, terugvoerslangetjes, klemmetjes en stekkertjes losgehaald. Toen alles schoongemaakt, waar nodig opgeschuurd, verzopen in de contactspray en weer gemonteerd. :smash:

Sleutel erin... Contact om.... Starten... En 2000 toeren draaien. Oh wacht, stekkertje van de throttlebody vergeten. Starten, lopen en geen gesputter meer!

Het is me helaas niet duidelijk geworden waar het nou aan heeft gelegen, maar :driving:

:thanks:
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Fijn dat het opgelost is! :thumbsup:
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Dasselbergs

Juist ja... Niet opgelost helaas!
Na het lezen van héél veel topics, denk ik dat de voorste lambdasonde kaduuk is.
Als de motor koud is, sputtert hij nog steeds. Eenmaal op bedrijfstemperatuur is er niks meer aan de hand.

Heeft iemand ervaring met de webwinkel van dit taalwonder?
http://www.lambdasonde24.nl/pasvorm/lam ... -4906.html
Dasselbergs

Dank Henny!

Dan ga ik de Renault dealer toch maar verassen met een bezoekje en een getrokken beurs....
Dasselbergs

Dat wordt lastig zonder brug of krik :laugh4:
Volgende week wordt hij even uitgelezen bij een Renault dealer.
Dat wilde ik toch al eens laten doen. Eens kijken wat daar uitkomt en vervolgens
kijken wat er allemaal gesleuteld moet worden :smash:

Dank maar weer!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”