raam wil niet open

Voor alles op gebied van elektra en elektronica, van lampjes tot zekeringen
Plaats reactie
Renk

raam wil niet open

Bericht door Renk »

Hallo,

Sinds gisteren ook een Clio (2) 5 deurs van 2002,gekocht . Fijn karretje ! Maar nu toch een probleem gevonden. Mijn raam rechts gaat niet open, zowel de linkerknop als die in de rechterdeur doen niets. Heb de paneel losgemaakt en de motor op 12 volt getest en dan gaat het raam open en dicht, dus die werkt wel. Als het raam open staat kan ik hem met de rechterknop wel sluiten , met de linkerknop niet. Hoorde dat dit in een draad kan zitten, dus gezocht en nu is de stekker in de deurlinks ( van deur naar carrosserie) niet zuiver zo te zien. Schud ik die wat doet ook de luidspreker het plots niet meer. Denk aan slecht kontakt. In gespoten en geen resultaat. Kan iemand mij helpen aan een schema van de raamopeners ?

Kan ik dan ook vinden in de dialogys ? Hoe kom ik aan een Dialogys versie ? Die ik vond op internet is veelal troep of incompleet dus werkt niet. Ook heel veel besmet met malware en virussen. Mijn scanner draait overuren :-(

Ehh HELP .

Vr.groetend
Kees
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Re: raam wil niet open

Bericht door Arjan »

Wanneer je met de schakelaar (en dus draadboom) gaat schudden waardoor ook je speaker uitvalt vermoed ik dat het toch in die draadboom zit.

Wat Dialogys betreft. Dat er werkende versies in omloop zijn is wel bekend. Maar, we kunnen als forum geen software verspreiden wat door de eigenaar (Renault Nederland) als illegaal wordt gezien. Ook kunnen we daar niet in adviseren of bemiddelen.
Renk

Bericht door Renk »

Hallo Arjan,

Kan ik volledig begrijpen maar alleen een plaatje van de aansluitingen van die stekker en evt een schema van alleen dit raamopenersysteem ben ik al geholpen. Zitten links 10 draden op de stekker en rechts 6. Recht heb ik grotendeels terug kunnen vinden. 2 van de raammotor en twee van de voeding ( ook voor de led) maar die andere twee kan ik niet terug vinden aan de andere kant. Een grijze wel en die is niet onderbroken maar wat die doet ???

Elkgeval bedankt voor je reactie.
Kees
Renk

Bericht door Renk »

Hoi,
Daarom zoek ik ook een schema. Daar kan ik zien welke draad waar heen gaat en waar in die connector zit om hem zo te kunnen repareren. Als het een schakelaar is EN een slecht kontakt zoek je je een bult.

Vr.grtz
Kees
Renk

Bericht door Renk »

TOP!

Daar staat precies wat de schakelaars doen, daar kan ik een stuk verder mee komen. Had ook een stukje schema gekregen via een garage maar daar klopt geen hout van. Pinnen zijn dubbel genummerd en ontbreken, dioden verkeerd om enz. Dit tekeningetje klopt wel want de passagiers kant had ik al deels uitgeplozen en dat komt overeen met mijn meting. Nu kan ik ook links uitzoeken !
:thanks:

Vr.grtz
Kees
Renk

Bericht door Renk »

Hallo Henny,

Gisteren met de schema de schakelaar nagemeten en die klopt niet met wat op papier staat. De linkerschakelaar zou dan stuk moeten zijn.
Dus op naar de sloop voor een schakelaar.
Die kwam met een witte onderkant en die paste dus niet ( lagune achterramen is wit. Het hier die van mijn laguna uitgetest en die werken of passen niet andere pinout) andere schakelaar die hij haalde doet ook niets, net als de huidige. Vermoedelijk dus UCH stuk of nog ergens onderweg toch een draadbreuk. De schakelaars hebben verbinding met de twee draden en de andere draden kan ik ook geen fout in meten. moet nu nog de draden tussen de uch en de schakelaars nameten. Maar................ hoe zitten die op de connectoren van de uch aangesloten ;-(

Wat een gezoek ;-(

Vr.grtz
Kees

Aanvulling: GEVONDEN ! de schakelaars van een Laguna passen niet !! Andere pin-out ! De sloop had dus wel de Laguna schakelaars en niet de Clio schakelaar! Vandaag bij een sleutelaar geweest en we hebben samen de bedrading doorgemeten. Het schema klopt niet want de raammotoren zitten meteen op de schakelaar vast en niet op de UCH. Het hier gekregen schema van de pinout van de schakelaar is WEL juist. Ook mijn meting bleek te kloppen de linkerschakelaar is dus stuk. Door het uitwisselen van de miniplugjes in de connector is de linker schakelaar tijdelijk op het rechter raam aangesloten en dan werkt hij. conclusie is dus linkerschakelaar defect.
Meteen maar nieuwe schakelaar besteld want ik weet niet wat ik van de sloop krijg.
Probleem is dus opgelost! Bedankt voor het bestand met de juiste pinout !!

Vr.grtz
Kees
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Elektronica (vraag & antwoord)”