Ik denk dat mijn aandrijfas/homokineet recht defect is, ik heb gelezen dat je de bak moet aftappen, hoe zit de aandrijfas verder in de bak gemonteerd, moet je hiervoor speciaal gereedschap hebben? Ik wil de hele as vervangen als dit nodig is, neem aan dat eventueel stuurkogel los moet, om die los te maken heb ik wel het juiste gereedschap.
Kan iemand vertellen hoe ik alles moet demonteren en of ik speciaal gereedschap nodig heb?
Renault Clio 1.4 type 2 phase 1
Speciaal gereedschap nodig voor aandrijfas?
Re: Speciaal gereedschap nodig voor aandrijfas?
De rechter aandrijfas is goed zelf te vervangen zonder speciaal gereedschap en zonder de bakolie af te hoeven tappen. Uit mijn hoofd heb ik het als volgt gedaan:
- Asmoer een stukje lossen met auto op de grond.
- Auto opkrikken of op de brug, wiel erafhalen.
- Rem in z'n geheel van de fusee afschroeven.
- Rem aan de veerpoot vastbinden om de remslang niet te belasten.
- Evt. remschijf verwijderen (2x torx).
- De 2 bouten van de veerpoot lossen. Eventueel de ABS-sensor losmaken.
- Stuurkogel lossen. De fuseekogel kan blijven zitten.
- Nu kan je de as uit de naaf drukken. Gaat het beste m.b.v. een poelietrekker.
- De andere kant van de aandrijfas is zonder geklieder uit de versnellingsbak te trekken.
Afhankelijk van de uitvoering kan het zijn dat de aandrijfas op ca. 20cm vanaf de versnellingsbak door een steunlager loopt. Dit steunlager zit in een beugel die met 3 bouten vastzit. De as is met steunlager en al te verwijderen. De beugel is daarna zo van het lager af te tikken en naar de nieuwe as te verhuizen, want e.e.a. zit niet geperst.
Montage gebeurt in omgekeerde volgorde. Asmoer vastzetten met 280 Nm. Voor een beginner is de hele klus goed te doen in een uur.
- Asmoer een stukje lossen met auto op de grond.
- Auto opkrikken of op de brug, wiel erafhalen.
- Rem in z'n geheel van de fusee afschroeven.
- Rem aan de veerpoot vastbinden om de remslang niet te belasten.
- Evt. remschijf verwijderen (2x torx).
- De 2 bouten van de veerpoot lossen. Eventueel de ABS-sensor losmaken.
- Stuurkogel lossen. De fuseekogel kan blijven zitten.
- Nu kan je de as uit de naaf drukken. Gaat het beste m.b.v. een poelietrekker.
- De andere kant van de aandrijfas is zonder geklieder uit de versnellingsbak te trekken.
Afhankelijk van de uitvoering kan het zijn dat de aandrijfas op ca. 20cm vanaf de versnellingsbak door een steunlager loopt. Dit steunlager zit in een beugel die met 3 bouten vastzit. De as is met steunlager en al te verwijderen. De beugel is daarna zo van het lager af te tikken en naar de nieuwe as te verhuizen, want e.e.a. zit niet geperst.
Montage gebeurt in omgekeerde volgorde. Asmoer vastzetten met 280 Nm. Voor een beginner is de hele klus goed te doen in een uur.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
2003 ph2 Initiale 1.6 16V Gris Hologramme
2017 ph2 Initiale TCe 120 Gris Givré
Zolang je een dop 32mm voor de asmoer en een momentsleutel die 280 Nm aankan geen speciaal gereedschap noemt...
Die heeft de gemiddelde sleutelaar niet. De dop 32 is het probleem niet maar de momentsleutel wel. De meesten gaan maar tot 210 Nm.
Die heeft de gemiddelde sleutelaar niet. De dop 32 is het probleem niet maar de momentsleutel wel. De meesten gaan maar tot 210 Nm.
-
MartinS
Bedankt voor het uitgebreide verslag. Ik heb de auto vandaag op de brug gehad en als ik het wiel van de grond heb en ronddraai hoor ik niets bijzonders bij de homokineet of lager. Hoe ik het wiel ook verdraai ik hoor niets klikken of tikken. Dit hoorde ik van de week wel bij het wegrijden. Ik heb ook eens gekeken naar de achterste motorsteun (hondebot) en als ik de bak voorzichtig op een steun laat rusten om de druk van de motorsteun af te halen heb ik gezien dat er best wel veel speling op de motorsteun zit. Dus ik heb deze nu maar eerst besteld om komende zaterdag te gaan vervangen.
Wat ik wel zie is dat als ik de aandrijfas rechts ronddraai er een soort slag in de as zit. Mijn as is ook niet extra gelagerd in het midden, wel zit er iets groots in het midden, ik denk voor de balans van de as.
Wat ik wel zie is dat als ik de aandrijfas rechts ronddraai er een soort slag in de as zit. Mijn as is ook niet extra gelagerd in het midden, wel zit er iets groots in het midden, ik denk voor de balans van de as.
Ik ben erg benieuwd of een nieuwe motorsteun gaat helpen, want ik heb ook ongebruikelijk geluid rechtsvoor. Heb bijna alles vervangen waar het aan zou kunnen liggen (incl. aandrijfas), maar het hondebot nog niet.
2000 ph1 RT 1.4 16V Gris Xerus
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 2 Reacties