Geen vermogen meer en hoop herrie

Voor alles over motoren en aandrijving, van luchtfilter tot uitlaat
Plaats reactie
martijnthomas

Geen vermogen meer en hoop herrie

Bericht door martijnthomas »

Dag mede forummers,

Gister reed ik na een lange dag autorijden voor een praktijkonderzoek van mijn opleiding weer richting huis.
Helaas kwam ik in een korte file terecht. Na ik deze file uit was had mijn Clio totaal geen power meer. Harder dan 110 ging ze niet meer en bij intrappen gaspedaal was er een zwaar gebrom hoorbaar, alsof ze ergens in smoorde. Bij de eerste de beste tankstation ben ik er afgegaan en heb snel alles gecheckt.. Olie en kvs waren normaal, auto liep mooi stationair (ook toeren maken klonk normaal), koppeling getest door handrem aan te trekken en koppeling op te laten komen, allemaal niks aan de hand. Temperatuur was mooi in het midden. Het leek alsof er niks aan de hand was. Vervolgens de snelweg weer op, heel moeizaam met veel gebrom langzaam richting de 90 (harder ging ie ook niet meer) opgetrokken en de resterende kilometers achter een vrachtwagen gezeten.
Vervolgens in mijn woonplaats de auto weer langs de weg gezet en een beetje toeren gemaakt, klonk alsof er een gat in de uitlaat zat, zo'n doffe herrie maakte ze :thumbsdown:

Ik heb een heel sterk vermoeden dat het de kat is die (volledig) in poeier ligt. Ik had al een tijdje last van een rammelend geluid bij koude start, wat na het warmer worden van de motor ook weg was. Ik dacht dat het een hitteschild was, en mijn auto moet toch eind deze maand naar de APK dus ik liet dat karweitje nog even links liggen. Vanochtend weer m'n auto koud gestart en verdacht genoeg geen rammel meer. Dus is misschien het hele binnenwerk van de kat weggeblazen? :lipssealed:

Ik ben benieuwd wat jullie denken wat het is.. Ik rij in een RXE 1.6 8v uit '99

Heb er nog een filmpje van gemaakt die ik zo op joeptjoep zal plaatsen.

Groet Martijn
martijnthomas

Re: Geen vermogen meer en hoop herrie

Youtube filmpje:
Contacteer:

Bericht door Age »

misschien idd de kat verstopt? dan smoort hij natuurlijk....
Groet, Age
Arjan
Oud-beheerder
Contacteer:

Bericht door Arjan »

Klinkt idd als een verbrande katalysator. Tip voor als je die zelf vervangen gaat: laat even je uitlaatgas meten. Als er niet verbrandde benzine in je katalysator alsnog verbrand kan dat de oorzaak zijn
martijnthomas

Dank voor de reacties tot zover :thumbsup:

Ik denk dat de kat gewoon op was.. niet verwonderlijk met 169000 km op de klok, want 't lijkt alsof de originele er nog onder ligt. Hij begon sinds een paar weken/maanden al wat te rammelen dus ik denk dat 'ie toen al niet meer helemaal fris was.

Misschien vergis ik mij maar hoort er dan niet een lampje te branden die luchtverontreiniging aangeeft? Zo'n geel motorblokje zeg maar.. Of is dat per auto/uitvoering verschillend. Op contact brand dat lampje bij mij in ieder geval niet.
dopestuff
über forummer
Contacteer:

Bericht door dopestuff »

dat hoeft helemaal niet dat het lampje dan aangaat...

de lucht die er namelijk dan nog wel door komt is nog wel door je cat gegaan (en dus omgezet) dus dan zijn de waardes ook niet "buiten spec" en heb je dus "geen probleem"
martijnthomas

Nou ik denk dat de kat nu niks meer doet want m'n clio stinkt nogal nu en er komt ook lichte rook uit de uitlaat. Maar dat verontreinigingslampje is per clio zeker verschillend? Want als ik de auto op contact zet en alle lampjes branden, dan zie ik geen geel verontreinigingslampje branden..
martijnthomas

Klein schopje..

Mijn Cliootje rijdt weer :thumbsup: . Heb gister een 1.6 donorClio gekocht voor onderdelen (goedkope beunbak met lekke koppakking)
Vanmiddag de katalysator er onder vandaan geschroefd, en een kat gemonteerd van de donorClio. Ik was even bang dat de kat misschien aangetast was door de koppakking, maar er was niks aan de hand. Testritje gedaan, goed warmgereden en m'n auto stinkt niet meer en heeft weer power. Op naar de APK :grin:

Merci beaucoup voor de hulp!
R27
über forummer
Contacteer:

Bericht door R27 »

Goede geregeld! :thumbsup:
Clio IV Intens 0.9tce 2017 en Clio 182 artic blue
Wizard
forum member
Contacteer:

Bericht door Wizard »

martijnthomas schreef: Misschien vergis ik mij maar hoort er dan niet een lampje te branden die luchtverontreiniging aangeeft? Zo'n geel motorblokje zeg maar.. Of is dat per auto/uitvoering verschillend. Op contact brand dat lampje bij mij in ieder geval niet.
Luchtverontreinigingslampje (galgje!!) zit boven je oliedruk signalering. Volgens mij precies in het midden. ;)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht

Terug naar “Clio 2 Motorisch (vraag & antwoord)”